Jelen felhasználói kézikönyv a f-KRÉTA felnőttképzés-menedzsment rendszer felhasználói számára készült. A webes alkalmazás a köznevelési regisztrációs és tanulmányi alaprendszer felnőttképzési modulja, közvetlen adatkapcsolattal a Felnőttképzés Adatszolgáltatási Rendszeréhez (FAR).
Hardver és szoftver követelmények
Az alkalmazás interneten keresztül elérhető, webalapú szoftver, amely korszerű informatikai technológiák alkalmazásával került kifejlesztésre, ezért használatához az alábbiakban részletezett hardver- és szoftverkövetelményeket javasolt biztosítani. A rendszer használatához internetkapcsolat folyamatosan szükséges.
Ajánlott követelmények
- Személyi számítógép (PC, Notebook) Intel Core i3-3xxx, vagy megegyező teljesítményű processzorral,
4-8 GB RAM Windows 10 operációs rendszer (PC),
Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge böngészőprogramok legfrissebb verziója,
Tablet, okostelefon ARM Cortex-A35, vagy megegyező teljesítményű processzorral 2-4 GB Az iOS (Apple), az Android, vagy a Windows Mobile legfrissebb verziója
Webalkalmazásokra vonatkozó általános tudnivalók
A webalkalmazások kezelése - az internetes technológia sajátosságai miatt - némileg eltér a hagyományos szoftverek (pl. irodai alkalmazások) kezelésétől. Az alábbiakban néhány olyan kezelési szabályra hívjuk fel a figyelmet, amelyet mindig célszerű betartani!
Webalkalmazások kezelése
A webalapú alkalmazások reakcióideje hosszabb lehet, mint a helyi gépre telepített programoké.
A program (és általában a webrendszerek) nem különbözteti meg az egyszeres és a dupla kattintást, ezért bármilyen kezelőfelületi elemére (nyomógombra, listára, beviteli mezőre) csak egyszer javasolt kattintani!
Működési problémákat okozhat, ha egy gépen több példányban indítja el a felhasználó az alkalmazást.
Informatikai problémák megoldása
Az f-KRÉTA rendszer, ahogyan a legtöbb webalapú rendszer, több központi szerveren működik. Amennyiben a szerverek valamelyike éppen nem elérhető (például frissítés alatt áll), akkor a rendszer teljes egésze elérhetetlenné válhat.
Amennyiben a rendszer nem elérhető, kérjük, vizsgálja az alábbi lépéseket:
Vizsgálja meg, nem karbantartás folyik-e épp a rendszeren!
Amennyiben az f-KRÉTA rendszer karbantartás alatt áll, kérjük, hogy várjon türelemmel, ameddig a karbantartás befejeződik. A karbantartások tervezetten és előre jelzett időpontokban valósulnak meg.
Vizsgálja meg, hogy működik-e az internetkapcsolata!
Vizsgálja meg, hogy megfelelő URL-t (linket, elérési utat) adott-e meg a böngészőben, ellenőrizze, hogy a https:// kifejezéssel kezdődik-e a webcím!
Amennyiben hibaüzenetet ad a rendszer, vizsgálja meg annak tartalmát, jelezze ezt az Ügyfélszolgálat menüpont alatt elérhető hibabejelentő funkció alkalmazásával.
A hibaüzenet formátumát az ábrán mutatjuk be. A hiba javításához elengedhetetlen, hogy az üzenetpanel alsó sávjában található „Hiba részleteinek vágólapra másolása” gombra kattintva és a vágólap tartalmát az üzenetbe illesztve küldje el a hiba észlelője a bejelentését.
A hibaüzenet megjelenítése
Megjelenítési és teljesítményproblémák ellenőrzése és kezelése
Az f-KRÉTA felnőttképzés-menedzsment rendszer egy nagy teljesítményű, központi infrastruktúrán működik, azonban előfordulhatnak olyan időszakok, amikor a rendszer válaszideje hosszabb. Ha a rendszer használata során többször előfordul, hogy a rendszer lassan reagál, vagy a felület nem jelenik meg a szokásos módon, célszerű az alábbiakat ellenőrizni:
Vizsgálja meg számítógépe internetkapcsolatának állapotát és sebességét. Az ellenőrzéshez használhat webes sebességmérő alkalmazásokat is (pl: http://www.speedtest.net/), amelyek képesek a kapcsolat válaszidejét, illetve a letöltési-feltöltési sebességet ellenőrizni.
Abban az esetben, ha az internetkapcsolata lassú, előfordulhat, hogy a rendszer oldalai nem helyesen jelennek meg. Ilyenkor célszerű a CTRL-F5 gombbal törölni a lokális gyorsítótár tartalmát majd frissíteni az oldalt.
Vizsgálja meg, hogy esetleg más weboldalak vagy webes alkalmazások esetében is tapasztal-e hibákat. Célszerű ilyen esetben nem egyszerű oldalakat, hanem összetettebb weboldalakat, webes alkalmazásokat (pl. levelezőprogramok) megvizsgálni.
Amennyiben van lehetősége, célszerű másik számítógépen is ellenőrizni, hogy ott is előfordul-e a lassú vagy hibás működés.
Az ingyenes alkalmazások előszeretettel telepítenek különböző kiegészítőket (plug-in) a böngészőprogramokba, amelyek jelentősen lelassíthatják a weboldalak kezelését. Ellenőrizze és tiltsa le vagy törölje ezeket a felesleges kiegészítőket!
Abban az esetben, ha a hiba tartósan jelentkezik, akkor a hibabejelentésébe feltétlenül írja meg, hogy:
mely felnőttképző esetében és mely felhasználói szerepben lépett fel a hiba;
melyek a számítógépének legfontosabb paraméterei (CPU, memória);
milyen verziójú böngészőprogramot használ;
ki az internetszolgáltató abban a hálózatban ahol a hiba jelentkezik;
ha a felület hibásan jelenik meg, akkor küldje el a képernyőképeket is a probléma pontosabb azonosítására.