Oldalfa

Összehasonlított verziók

Kulcs

  • Beillesztett sor.
  • Törölt sor.
  • Formázás megváltoztatva.

A képzési program

A képzési programok andragógiai, szervezési és adminisztrációs/jogi szempontból is a képzési folyamat alapdokumentumai. A felnőttképzési jogszabályok ugyan az engedély alapján folytatott képzések esetében teszik kötelezővé a képzési program alkalmazását, de a bejelentés alapján folytatott képzések esetében is számos előnnyel jár, hogy ha program alapján indítja a felnőtképző a képzést.

Képzési program helye, szerepe a folyamatban

Engedély alapján folytatott képzés esetén nem csupán rendelkezni kell szakértő által előminősített képzési programmal, hanem azt fel is kell tölteni a felnőttképzés adatszolgáltatási rendszerébe.

Az f-KRÉTA alkalmazás fenti elveknek és szabályoknak megfelelően működik:

  • Létre lehet hozni, rögzíteni lehet képzési programokat az alkalmazásban.

  • Bejelentés alapján folytatott képzés esetében jóváhagyott státuszú program alapján is indítható a képzés, de nem kötelező a képzést program alapján indítani.

  • Engedély alapján folytatott képzés kötelezően képzési program alapján, mégpedig előminősített státuszú képzési program alapján indítható.

  • Ezzel biztosítható, hogy a képzés dokumentációjában a képzési program adatai jelenjenek meg.

  • Nem szükséges képzésenként újra rögzíteni a programban rögzített adatokat.

  • A programra vonatkozó adatok, információk, maga az előminősített program is az f-KRÉTÁ-ból, közvetlen adatszolgáltatás formájában feltölthető a FAR-ba.

A PRO verzió esetében tovább bővülnek a felhasználói lehetőségek:

  • A képzési program felnőttképzési törvényben előírt valamennyi tartalmi eleme rögzíthető az alkalmazásban.
  • A képzési programokhoz hozzá lehet rendelni potenciális oktatókat, termeket, a termeken keresztül képzési helyszíneket;
  • Az alkalmazásban elkészíthető a képzési program tematikája – három féle komplexitási szint közül választhat a program kidolgozója;
  • A fentifunkcionalitás kihasználásával a képzési programok magas részletezettségi szinten és teljes körűen kidolgozhatók, és kigenerálhatók az alkalmazásból.

Képzési programok listája, új képzés létrehozása

A „Képzési programok kezelése” menüpont alatt új képzési programokat vihetnek fel, vagy a már rögzített programok adatait módosíthatják a szervezői jogosultsággal rendelkező felhasználók. A menüpontra kattintva a „Képzési programok listája” oldal jelenik meg. Adott képzési program sorára kattintva megnyitható és szerkeszthető a képzési program űrlapja, és az oldal alsó szekciójában elhelyezkedő funkciógombra kattintva új programot vihet fel a felhasználó.

Az f-KRÉTA START és LIGHT alkalmazásokban a képzési programok azon alapadatai rögzíthetők, amelyek a felnőttképzési jogszabályokban előírt dokumentumokban megjelenítésre kerülnek, illetve képzésszervezési szempontból alapvetően szükségesek. Az f-KRÉTA PRO változatban a képzési program részletes tematikáját és további információkat is rögzíthet a felnőttképző, valamint lehetősége nyílik a felnőttképzési programok teljes körű kezelésére. 

Képzési programok listája és rögzítése

A képzési program űrlapja

A képzési program űrlapjának kitöltését azzal javasolt kezdeni, hogy a felhasználó kiválasztja a képzési program jellegét, hiszen a képzési program jellege kihatással van arra, hogy az adott programnak van-e olyan követelményeket leíró háttérdokumentuma – programkövetelmény a szakmai képzés esetén és képzési, kimeneti követelmény a részszakma esetében.

A képzési program jellege a képzés célja szerint

A képzés cél szerinti jellege jogszabályban meghatározottak szerint négy féle lehet, amely jellegek megegyeznek a FAR-ban is alkalmazott képzési jellegekkel. 

A képzési program jellege

Képzési és kimeneti követelmény, programkövetelmény kiválasztása

A képzési program űrlapja a kiválasztott képzési jellegnek megfelelően módosul:

  • a „Részszakmára felkészítő szakmai oktatás” esetében a képzési kimenti követelmény kiválasztására szolgáló mező,

  • a „Szakképésítésre felkészítő szakmai képzés” jelleg jelölése esetén a programkövetelmény kiválasztására szolgáló mező jelenik meg.

Az alkalmazásban az aktuális jogszabályi helyzetnek megfelelően frissítjük a KKK-k és PK-k listáit, amelyek azonosak a FAR-ban is alkalmazott listákkal. 

Képzési és kimeneti követelmény, programkövetelmény kiválasztása

A képzési program megnevezése

A képzési program megnevezése szabadszöveges, és kötelezően kitöltendő mező. Javasolt a programkövetelmény, illetve KKK alapján indított képzés esetében az adott dokumentumban meghatározott megnevezést alkalmazni.

Kapcsolódó foglalkozás, munkakör

Az adott képzéshez egy, vagy több FEOR szám rögzíthető. Részszakma esetén, mivel a FEOR számokat a KKK tartalmazza, ez a mező automatikusan kitöltésre kerül, de bővíthető a FEOR számok köre.

A négy szintű FEOR listából választhat ki a felhasználó akár több FEOR számot is. Ahogy ez a FAR-ban is működik, egyéb képzések esetében jelölhető, hogy az adott képzési program nem köthető foglalkozáshoz, képzéshez, így a jelölőnégyzet kipipálása után nem kötelező FEOR számot megadni.

Az űrlapon szereplő további mezők

Azok a mezők szerepelnek az űrlapon, amelyek a képzési program kötelező elemei, és/vagy a képzésszervezés során valamely dokumentumban, FAR adatszolgáltatás során szükség van az adatra, információra.

Óraszám: Kötelező megadni a képzés óraszámát. Mivel jogszabály nem írja elő az elmélet és gyakorlat bontást, ezért nem lehet az óraszámot elméleti és gyakorlati órákra bontani. (A PRO verzió erre majd a képzési tematika szintjén biztosít lehetőséget.)

Zárt rendszerű távoktatás: Amennyiben a képzés ebben a formában szerveződik, javasolt bejelölni jelölőnégyzet.

Maximális csoportlétszám: A képzési program jogszabályban meghatározott kötelező adata.

Teljesítményértékelés módja: Szabadszöveges mező – azt a szöveget javasolt ide beírni, amelyet a képzési programban kíván megjeleníteni.

Megjegyzés: Szabadszöveges mező, amelyben tetszőleges információk rögzíthetők. A dokumentumsablonokban ez a mező is meghivatkozható.

Státusz: Kötelező választani az „Előkészítés alatt”, „Jóváhagyott”, „Előminősített” státuszok közül. Bejelentés alapján folytatott képzést jóváhagyott státuszú, engedély alapján folytatott képzést előminősített státuszú program alapján lehet indítani. Amennyiben a felhasználó az előminősített státuszt választja, meg kell adni az előminősítő szakértő nevét, szakértői számát és fel kell tölteni a szakértő által aláírt – beszkennelt, vagy elektronikusan aláírt – dokumentumot.

A képzési program űrlapja

A képzési program Fktv. szerinti tartalmi elemeit tartalmazó űrlapok (PRO)

Figyelem
iconfalse
titleFontos tudni!

Ez a funkció csak az f-KRÉTA PRO változatban érhető el!

A következő űrlapok kitöltésével határozhatja meg a felhasználó a képzési program tartalmi elemeit:

  • Képzés célja és célcsoportja;
  • Megszerezhető kompetenciák;
  • Bekapcsolódás és részvétel feltételei;
  • Teljesítményértékelő rendszer;
  • Zárás;
  • Végrehajtás feltételei.

Ezeken az űrlapokon jellemzően szabadszöveges mezőket tölthet ki a felhasználó. Az alkalmazás biztosítja a szükséges szövegformázási lehetőségeket. Fontos, hogy ha máshonnan másolja be a szöveget, akkor a szöveg beillesztése „egyszerű szövegként” történjen – ha jobb egérgombbal választja ki a beillesztés módját. Ha billentyű kombinációt használ, akkor a „ctrl – shift – v” kombináció használata a javasolt. Így a szöveg elveszti a korábbi formátumát, és lényegesen könnyebb lesz szerkeszteni.

Ha a bemásolt szöveg egy részét, vagy egészét kijelöli a felhasználó, akkor megjelenik a formázási lehetőségeket tartalmazó mező, amelynek funkcióit a kijelölt szövegrészre lehet alkalmazni. A formázási lehetőségek a következők:

  • Félkövér, dőlt, aláhúzott szöveg;
  • Számozás – számozott lista;
  • Listába rendezés – lista;
  • Behúzás csökkentése;
  • Behúzás növelése;
  • Formázás törlése.
Szövegformázási lehetőségek a program tartalmi elemeinek szerkesztése során

Az egyes tartalmi elemeket tartalmazó űrlapok kialakítása, tagolása a felnőttképzési szabályok, a terjedelmi elvárások alapján történt.
A szerkesztés szempontjából speciálisnak tekinthető a „megszerezhető kompetenciák rögzítése. A kompetenciákat soronként tudja hozzáadni a felhasználó. Adott sorok tartalma a fent leírtaknak megfelelően formázható.
A sor elején található piktogrammra állva az adott sor elmozgatható, így a rögzített kompetenciák sorrendje megváltoztatható.

Megszerezhető kompetenciák rögzítése

Potenciális oktatók és termek képzési programhoz rendelése (PRO)

Figyelem
iconfalse
titleFontos tudni!

Ez a funkció csak az f-KRÉTA PRO változatban érhető el!

A képzési programhoz hozzá lehet rendelni a potenciális oktatókat, és termeket. Az „oktató hozzárendelése” és a „terem hozzárendelése” gombra kattintva az oktató, és a terem listából választhatjuk ki a megfelelő elemeket.

A tábálázatok fejlécében ceruza piktorgram jelzi, hogy mely oszlopok mezői szerkeszthetők. Az adott mezőre kattintva megadhatjuk az oktató képzési programhoz kapcsolódó szerepkörét. Az oktatói szerepköröket a „Beállítások” menüpont „Adatszótárak” almenüpontja alatt tudja szerkeszteni a felhasználó. Szintén beállítható az oktató és a terem biztosításának módja. Az oktató esetében a biztosítás módja lehet saját alkalmazottal, vagy szerződéssel (megbízási, vagy vállalkozási szerződéssel). A termek esetében a biztosítás módja lehet: saját tulajdonú terem, szerződéssel biztosított terem, és a megbízó által biztosított terem.

Szintén megadható soronként az oktató óradíja illetve a terem díja.

A sor elején található piktogram segítségével a hozzárendelt oktatók és termek sorrendje megváltoztatható.
A képzés szervezése során nem csak a potenciális oktatókból választhat a szervező, viszont megkönnyíti az oktató, terem kiválasztását a potenciális oktatók, termek hozzárendelése. Illetve az így programhoz rendelt információk akár a hirdetési, tájékoztatási tevékenység során is felhasználhatók.

Potenciális oktatók és termek képzési programhoz rendelése

A képzési tematika kidolgozása (PRO)

Figyelem
iconfalse
titleFontos tudni!

Ez a funkció csak az f-KRÉTA PRO változatban érhető el!

A képzési programmal szemben támasztott minimális tartalmi követelmény, hogy a program kidolgozójának meg kell határoznia a képzési program tananyagegységeit. Mivel a képzések ellenőrzése engedély alapján megvalósuló képzések esetén arra irányul, hogy a képzés a képzési program alapján valósul-e meg, javasolt a tananyagegységen belül újabb tartalmi szinteket is meghatározni, erre szolgálnak a képzési „Tematika” almenüpontra kattintva elérhető tematika szerkesztési lehetőségek.

A képzési tematika tananyagegységei alatt jelenhetnek meg a képzési egységek A képzési program szintjén nem kötelező képzési egységeket rendelni a tananyag egységekhez – lásd a következő – „Tematika komplexitása” alfejezet. Viszont mivel a képzési egységek a tematikai építőkövei, ezért amennyiben a felnőttképző adott program esetében csak tananyagegységeket hoz létre, akkor maga a tananyagegység viselkedik képzési egységként. Ezért lehet beállítani a tananyagegység esetében is a képzési egységek alapvető jellemzőit.

A képzési egységek lehetnek foglalkozástípusúak (foglakozás, elméleti foglalkozás, gyakorlati foglalkozás, konzultáció, vizsga). Ezek ütemezésre kerülnek az óratervben. Nem korlátozza az alkalmazás a foglalkozások óraszámát, akár egy foglakozás típusú képzési egységnél is megadhat a felnőttképző a képzési napon túlnyúló óraszámot, viszont a foglalkozások képzésszervezési megközelítésben egy napon belüli, vagy akár szünet és szünet közötti képzési egységek. A legrövidebb foglalkozás egy tanórából áll.

A képzési egységek lehetnek „nem foglalkozás típusúak”. Ilyen lehet az önálló tananyagfeldolgozás és az egyéni/kiscsoportos gyakorlat. Ezek a képzési egységek is ütemezhetők órarendszerűen, de az alkalmazás lehetővé teszi, hogy ezeket a képzési ütemterv elkészítésénél adott időintervallumra ossza szét az alkalmazás, a napi teljesítendő óraszám meghatározásával. Foglakozásként viselkedő képzési egység a vizsga, vizsga is, így a vizsga típusú képzési egységhez is óraszámot kell rendelni.

A tematika tananyagegységen belüli, képzési egységeket tartalmazó, összefogó tematikus szintje a témakör. Ennek a tematikus szintnek a szükségességét a 12./2020. kormányrendelet 20. §-a indokolta. A jogszabály kimondta, hogy a szakmai képzések képzési programja tartalmazza a képzés témaköreit, foglakozásainak megnevezését és számát. Időközben ez a jogszabályi kötelezettség megszűnt (2021. szeptember 1-től nem kell alkalmazni), viszont különösen a hosszabb képzések esetén hasznos lehet ennek a képzési egységek tartalmi csoportosítására alkalmas tematikus szintnek az alkalmazása. Erről is részletesebben írunk a következő alfejezetekben.

Már az itt leírtakból is érzékelhető, hogy a képzési egységekből felépülő tematika a képzés ütemtervének, óratervének, akár órarendjének lesz az alapja. Minél részletesebben, átgondoltabban meghatározott a tematika, annál kevesebb szerkesztői beavatkozást igényel majd a képzések ütemtervének elkészítése. Az ütemterv elkészítésére vonatkozó tudnivalókat adjuk közre.

Tematika adatait csak akkor lehet megadni vagy módosítani, ha a Képzési Program Előkészítés alatt státuszban van. Ez alól kivétel az oktatók és termek, hiszen a Képzési Programban csak potenciális oktatók és termek adhatók meg, így azok mindig módosíthatók.

A tematika a képzés program alapján történő létrehozásakor átmásolódik a létrehozott képzésre, a másolást követően a tematika adatai módosíthatók. Viszont abban az esetben, ha a felnőttképző nem képzési program alapján indítja a képzést, a tematika a képzés szintjén is létrehozható.

Az alkalmazás biztosítja a tematika exportálásának és importálásának lehetőségét. Ez a két funkció lehetővé teszi, hogy a felnőttképző akár excelbe (javasolt az alkalmazásból letölthető import fájlt alkalmazni) elkészítheti a tematikáját, majd ezt feltöltheti akár a képzési programhoz, akár egyből a képzéshez is. De azt is megteheti a felnőttképző, hogy az alkalmazásban hozza létre az első tematikát, viszont annak változatait, változásait a kiexportált fájlban végzi el, amit aztán visszatölt az alkalmazásba. A tematika importálását a komplexitás beállítása után végezzék el!

Fontos kiemelni, hogy a tematikából előállítható ütemterv lesz a PRO verzióban a következő fejlesztési időszakban kialakításra kerülő elektronikus napló, és az alkalmazásból generálható megszemélyesített dokumentumként generálható haladási napló haladási részének alapja, ezért érdemes a felnőttképző képzési programjainak tematikáit az alkalmazásban létrehozni, vagy oda feltölteni.

Tematika komplexitása (PRO)

Figyelem
iconfalse
titleFontos tudni!

Ez a funkció csak az f-KRÉTA PRO változatban érhető el!

A tematika komplexitása három féle lehet:

  • Egyszerű – csak tananyagegységeket tartalmaz;
  • Két szintű – tananyagegységeket és képzési egységeket tartalmaz;
  • Háromszintű – tananyagegységeket, témaköröket és képzési egységeket tartalmaz.

A különböző komplexitású tematikák között lehet váltani, vagyis a tematika komplexitásának átállításával a már létrehozott tematikát az alkalmazás átalakítja a választott komplexitási szintnek megfelelően. A váltás az egyszerűbből a bonyolult felé nem jelent adatvesztés, míg a másik irányban fennáll az adatvesztés veszélye. A komplexitás váltása előtt erre figyelmeztet az alkalmazás.

Komplexitás beállítása
Háromszintű
Kétszintű
Egyszintű

A képzési egységek

A képzési egységek azok a tartalmi és szervezési szempontból is értelmezhető építőkövek, amelyekből a képzési program tananyagegységei, és majd a képzések is felépülnek. A képzési egységek típusuk/jellegük szerint a következők lehetnek:

  • Foglalkozás – azon képzések esetén használandó, amikor az elmélet és gyakorlat szervezési szempontból, feltételeit tekintve nem különül el egymástól – pl. képesség/készségfejlesztő tréningek;
  • Elméleti foglalkozás;
  • Gyakorlati foglalkozás;
  • Egyéni/kiscsoportos gyakorlat – amikor a csoport részekre bomlik, akár több alcsoportra, akár egyénekre – pl. fodrász képzés fodrász üzletben megvalósított gyakorlati része, ahol egy résztvevő tanulja a szakmát.
  • Konzultáció – a távoktatási képzési formára vonatkozó fogalommeghatározás alapján olyan egyéni, csoportos képzési egység, amelynek keretében jellemzően valamilyen téma elmélyítésére, ismétlésére, problémás kérdések megvitatására kerül sor, kevésbé jellemző rá új tudáselemek átadása;
  • Önálló tananyag feldolgozás – a képzésben résztvevő önállóan, a tananyagba épített útmutatások alapján önállóan dolgozza fel a tananyagot;
  • Vizsga – az f-KRÉTA rendszer esetében ide sorolható valamennyi értékelési típusú, önálló tevékenységként megvalósuló képzési egység, pl. modul/tananyagegység záró vizsga, záró vizsga, időszaki értékelés.

A képzési egységek képezik a tematika alapegységét, a képzések szintjén a képzési ütemezés alapegységét, így a haladási napló, elektronikus napló által kezelt alapegységet. Amennyiben a felnőttképző a képzési programban csak tananyagegységeket határoz meg, akkor a képzés szintjén is meghatározhatja a képzési egységeket. A képzési egységek óraszámát kötelezően meg kell határozni, tört óraszám nem adható meg. A minimum óraszám 1, a technikailag megadható legmagasabb óraszám 9999. A naplózás és az óraterv/órarend szempontjából a legkisebb egység az óra. Az óra hossza percben adható meg a program alapján létrehozott képzésnél a képzési ütemezés keretében. Erre a képzési ütemezésnél térünk ki részletesen.

A témakörök

A témakör a tananyagegységen belül megjelenő tematikai, tartalmi egység, amely képzési egységeket foglal magába.

Tananyagegységek létrehozása (PRO)

Figyelem
iconfalse
titleFontos tudni!

Ez a funkció csak az f-KRÉTA PRO változatban érhető el!

A tematika létrehozásának első lépése a tananyagegység, tananyagegységek létrehozása. Az első tananyagegységet „A képzés tematikája” táblázat alatti „Új tananyagegység létrehozása gombra kattintva hozhatja létre a felhasználó. A gomra kattintva megnyílik a tananyagegység alapadatait tartalmazó űrlap.

Kötelezően meg kell adni a tananyagegység címét, ezt követően a tananyagegység elmenthető.  Az alapadatokat tartalmazó űrlapon rögzíthető további adatok (a megjelenő adatok köre függ a tematika komplexitásától):

  • A képzésszervezés formája – kontakt, vagy nem kontakt értéket vehet fel;
  • Óraszám;
  • Beszámítható óraszám;
  • A részvétel, teljesítés igazolásának módja – az adatszótárak között szerepel, a felnőttképző meghatározhatja, kiegészítheti a választható értékeket;
  • Az előzetes tudás mérése és beszámításának módja – amennyiben tananyagegységenként kívánja megadni a felnőttképző (Megadható a teljesítményértékelő rendszer leírásánál is.);
  • A tananyagegység elvégzéséről szóló igazolás kiadásának feltételei;

Külön almenüpont alatt rögzíthető a tananyagegységhez:

  • A tananyagegység célja – hosszabb szöveg rögzítésére alkalmas mező, a fent bemutatott módon (szövegrész kijelölése után) formázható.
  • Leírás – szintén hosszabb szöveg rögzítésére alkalmas mező. Amennyiben nem határoz meg a felnőttképző képzési egységeket, akkor itt kell rögzíteni a tananyagegység tartalmát. Két, vagy három szintű tematika szerkesztése esetén nem szükséges kitölteni.
  • Munkaformák és módszerek – adatszótár elemek közül választhat a felhasználó. Az adatszótár elemek a „Beállítások” menüpont alatt szerkeszthetők.
  • Oktatók, termek: a potenciális oktatók és termek közül választhat. Jelölőnégyzet kipipálásával jelölhető, ha nincs oktató, és/vagy terem – pl. önálló tananyagfeldolgozás esetében.  Oktató és terem a „Potenciális oktatók, termek” fülön felvitt oktatók közül rendelhető hozzá tananyagegységhez. 
Tananyagegység létrehozása

További tananyagegységek hozzáadása (PRO)

Figyelem
iconfalse
titleFontos tudni!

Ez a funkció csak az f-KRÉTA PRO változatban érhető el!

További tananyagegységet adhat a felhasználó a tematikához, hogy ha a tematika-tábla alatt bal oldalon elhelyezkedő, az első tananyagegység létrehozásakor alkalmazott gombra kattint. Ebben az esetben az új tananyagegység űrlapjai üresek.

Lehetősége van a már létrehozott tananyagegység másolására. Ez abban esetben lehet hasznos, ha a már létrehozott tananyagegység több eleme ismétlődik. Elsőként az ismétlődő elemeket érdemes rögzíteni, majd a másolást követően rögzíteni a tananyagegység-specifikus tartalmakat. Az adott tananyagegység sorának jobb szélső mezőjében található „+” piktogramra kattintva tudja a felhasználó lemásolni a már létrehozott tananyagegységet.

További tananyagegység hozzáadása, tananyagegység másolása

Képzési egység létrehozása (PRO)

Képzési egységet akkor tud létrehozni a felhasználó, hogy ha a tematika komplexitása két szintű.

Egy adott tananyagegység alatt az első képzési egység automatikusan létrejön. Akkor válik láthatóvá, mikor a felhasználó két szintű tematika esetén a felhasználó a tananyagegység megnevezése előtti kacsacsőr piktogrammra kattint, amely a tananyagegység kinyitására szolgál.

Ú
j képzési egység létrehozása két és három szintű tematika esetén

További képzési egységeket a már létrehozott képzési egység sorának jobb szélső mezőjében található + jelre/piktogrammra kattintva lehet létrehozni. Az egérrel a piktogramm fölé állva megjelenik a „Képzési egység másolása” szöveg. Ha így hozza létre a felhasználó a képzési egységet, akkor az eredeti képzési egységből annak megnevezésén kívül valamennyi tartalmi eleme lemásolódik.

Képzési egység űrlapjának kitöltése (PRO)

Figyelem
iconfalse
titleFontos tudni!

Ez a funkció csak az f-KRÉTA PRO változatban érhető el!

A képzési egység űrlapja a képzési egység sorának jobb oldali mezőjében található ceruza piktogrammra kattintva nyílik meg. 

Az „alapadatok” űrlapon kötelező adatként a képzési egység megnevezését kell megadni. A rendszerben rögzített képzési egység jellegek közül választhatja ki a felhasználó az adott képzési egység jellegét. Tekintettel arra, hogy a képzési egységek jellege kihat az alkalmazás működésére, ezért a választható jellegek körét a felhasználó nem változtathatja meg.

A Képzési egységek jellege lehet:

  • Foglalkozás
  • Elméleti foglalkozás
  • Gyakorlati foglalkozás
  • Egyéni/kiscsoportos gyakorlat
  • Konzultáció
  • Önálló tananyagfeldolgozás
  • Vizsga

Egy képzési egység a jellegétől függetlenül lehet a képzés szervezés formáját tekintve kontakt és nem kontakt képzési egység.

A tematika alapján történő ütemterv elkészítése szempontjából kulcs adat a képzési egység óraszáma. (Az önálló tananyagfeldolgozás esetén az óraszám a tananyag feldolgozásához szükséges időtartamot jelzi, ez az óraszám is részét képezi a képzési program óraszámának.)

Képzési egységenként megadható a részvétel/teljesítés igazolásának módja – itt adatszótárból választhat a felhasználó. Az adatszótár elemeket a Beállítások menüpont alatt szerkesztheti. A képzési egység esetében külön fülön adható meg a képzési egység leírása. 

Szintén külön fülön rögzíthetők a munkaformák és módszerek, melyek a tananyagegységnél leírtakkal azonos módon adatszótárból választhatók ki. A képzési egység „örökli” a felette álló témakör, tananyagegység, képzési program szintjén megadott potenciális oktatókat, termeket. Ezek közül választhat a felhasználó. A képzési egység szintjén jelölhető, ha a képzési egység jellegéből következően – pl. önálló tananyag feldolgozás esetén – nincs oktató, illetve terem.

Képzési egység űrlapja

Témakör létrehozása (PRO)

Figyelem
iconfalse
titleFontos tudni!

Ez a funkció csak az f-KRÉTA PRO változatban érhető el!

A témakörök létrehozására három szintű tematika esetében van lehetőség. A témakör létrehozása a képzési egységek létrehozásával azonos módon történik. Témakörök a tananyagegység alatt hozhatók létre.

Témakör létrehozása

A témakörök szerkesztésénél kötelező adat a témakör megnevezése. E mellett megadható a témakör tervezett óraszáma, azzal, hogy a tényleges óraszám az alatta elhelyezkedő képzési egységek óraszámából adódik össze. A témakörök szintjén is felölről öröklődnek a munkaformák és módszerek, de ezek száma csökkenthető a képzési program, illetve tananyagegységek szintjén megadott módszerekhez, munkaformákhoz képest. A munkaformákhoz, és módszerekhez hasonlóan adhatók meg a témakör szintjén a potenciális oktatók és termek.

Témakör szerkesztése

Óraszámok kezelése a tematikában (PRO)

Figyelem
iconfalse
titleFontos tudni!

Ez a funkció csak az f-KRÉTA PRO változatban érhető el!

A tervezett óraszámot megadhatja a felhasználó a tananyagegységek és a témakörök szintjén. (Az adott tematikus egység típusát a 110. ábrán a T jelű oszlopa tartalmazza: TE- tananyagegység; TK – témakör; KE- képzési egység).
A képzési egységeknél a tényleges óraszámot adja meg a felhasználó. A képzési egységek tényleges óraszámait összegzi az alkalmazás, és piros színnel jelzi a tervezett óraszám esetében („Tóra” oszlop), ha a képzési egységek óraszámainak összege még nem adja ki, vagy meghaladja a témakör, illetve tananyagegység tervezett óraszámát.

Óraszámok kezelése a tematikában

Tematika exportálás és importálása (PRO)

Figyelem
iconfalse
titleFontos tudni!

Ez a funkció csak az f-KRÉTA PRO változatban érhető el!

Ha a felhasználó egy bizonyos bonyolultsági szinttől inkább folytatná excelben a tematika kidolgozását, akkor exportálhatja azt az alkalmazásból. Vagy ha szívesebben dolgozza ki az alap tematikát excelben, akkor a tematika tábla alatt elhelyezkedő importálás gombra kattintva eléri a tematika szerkesztésére, majd importálására alkalmas excell táblát. Ebben kidolgozva a tematikát, az importálás gombra kattintva visszatöltheti azt az alkalmazásába.

A tematika exportálása és importálása

Hasznos szerkesztési funkciók (PRO)

Figyelem
iconfalse
titleFontos tudni!

Ez a funkció csak az f-KRÉTA PRO változatban érhető el!

A tematikus elemek sorrendjének változtatása

Adott tematikus egység sorának elején található piktogrammra állva az egérrel, az adott tematikus egység a tematikán belül tetszőleges helyre átmozgatható.

  • Megváltoztatható a tananyagegységek sorrendje;
  • Megváltoztatható a tananyagegységen belüli témakörök, képzési egységek sorrendje;
  • Egy adott képzési egység áttehető egy másik témakör, tananyagegység alá.

Egyedül azok a tematikus egységek nem mozgathatók át, amelyek alatt alsóbb szintű egységek maradnának felettes, úgynevezett szülő egység nélkül. Ilyen esetekben infobuborékban megjelenő tájékoztató szöveg formájában figyelmeztet az alkalmazás.

A tematika tábla oszlopainak megjelenítése

A tematikának összesen 11 megjeleníthető oszlopa van. Mindenképpen megjelenik az első két oszlop, a tematikus egység megnevezése és típusa. Viszont az össze többi oszlop be és kikapcsolható a Megjelenített oszlopok legördülő lista egyes oszlop- megnevezése előtti jelölőnégyzetek kipipálásával, és a pipa eltávolításával.

A tematika oszlopainak megjelenítése

A tematika mezőinek szerkesztése a szerkesztendő mezőre kattintva lehetséges.
A tematika fejlécében a megnevezés mellett a ceruza piktogramm jelzi, hogy a tematika egyes mezőire kattintva az adott mező tartalma szerkeszthető a nélkül, hogy az adott elem űrlapját megnyitná a felhasználó. Így a teljes képet látva lehet a tematikát módosítani, alakítani.

A tematika mezőinek szerkesztése a szerkesztendő mezőre kattintva

Oszlopszélesség állítása

A tematika fejlécében az egyes oszlopokat elhatároló szegélyre állva az adott oszlop szélessége állítható annak érdekében, hogy a táblázat optimális helykihasználással jelenjen meg.

Oktatók, termek megadása (PRO)

Figyelem
iconfalse
titleFontos tudni!

Ez a funkció csak az f-KRÉTA PRO változatban érhető el!

Abban az esetben ha a felhasználó nem képzési program alapján hozta létre a képzést, akkor az „Oktatók, termek” almenüpontra kattintva mindkét lista üres. Az „Oktatók/termek hozzárendelése” gombra kattintva megjelenik a teljes oktatói és terem lista. A listaelemek közül választhat a felhasználó.

Ha a képzést képzési program alapján hozza létre, és a képzési programnál megadott potenciális oktatókat és termeket, akkor a potenciális oktatók és termek megjelennek az oktatók és termek listájában. Azon oktatókat, termeket, amelyeket nem rendelet a program szintjén a tematikához a felnőttképző, szabadon törölheti.

Szabadon tud hozzáadni az oktatói és teremlistához újabb oktatókat a teljes listából.

A képzés szintjén felülírhatja az oktatói szerepkört, az oktató biztosításának módját, az oktatói óradíjat. A szerződéskezelés menüpont alatt létrehozott oktatói és terembérleti szerződések közül választhat, hogy melyeket akarja hozzárendelni a képzés szintjén megadott oktatóhoz, illetve teremhez.

Oktatók és termek kezelése a képzés szintjén

A képzés tematikájának szerkesztése (PRO)

Figyelem
iconfalse
titleFontos tudni!

Ez a funkció csak az f-KRÉTA PRO változatban érhető el!

Amennyiben nem program alapján hozta létre a felhasználó a képzést, akkor a képzési program fejezetben leírt módon létrehozhatja a képzés szintjén a tematikát, vagy importálhatja azt az alkalmazásba.

Ha program alapján hozta létre a tematikát, akkor megváltoztathatja a tematikus elemek sorrendjét, áthelyezheti a tematikus elemeket, a programnál leírt korlátozások figyelembe vételével. Sőt törölhet, és be is szúrhat tematikus elemet addig, amíg még nem hozott létre ütemtervet. (Az ütemterv generálása után a tematika zárolt állapotba kerül.)  A tematika módosításának lehetőségét azért tartjuk fenn a program szintjén, mert előfordulhat, hogy a képzés létrehozását követően változtatni kell azon, akár például azért, mert a programban hibásan rögzítette a felnőttképző a tematikát.

Figyelem, a felnőttképző tartalmilag nem térhet el a képzési programtól a képzés megvalósítása során, de például a tananyagegységek, témakörök, képzési egységek sorrendjét szabadon megváltoztathatja. Ha viszont a képzés szintjén tartalmi változtatásokat is eszközöl – pl. új tananyagegységet hoz létre - , akkor ezt a változtatást a képzési program szintjén is kezelnie kell. (Amennyiben már létrehozottképzést adott képzési program alapján, akkor a képzési program tematikájából már nem törölhet, nem adhat hozzá tematikus elemeket, viszont létrehozhat új programvariánst.)

A tematikán belül módosíthatja képzési egység, témakör és tananyagegység szintjén az oktatókat és a termeket. Az előzőekben bemutatott módon a képzés szintjén megadott oktatók, és termek közül kiválaszthatja, hogy ki tartja meg az adott tematikus egység foglakozásait, és milyen teremben történnek azok. A termekre, oktatókra vonatkozó változtatások öröklődnek a tananyagegység szintről a témakör és képzés egység szintre. Vagyis, ha a három megadott oktatóból kitöröl a szervező kettőt, akkor az összes alatta lévő tematikus egységből törlődik a két oktató. Ugyanez lentről felfelé is működik, és működik az oktató és terem hozzáadása esetén is. Ha a képzési egység szintjén egy új oktatót ad hozzá a képzéshez, akkor az az oktató megjelenik a témakör és tananyagegység szintjén is.

Tematika szerkesztése a képzés szintjén

Ütemterv létrehozása (PRO)

Figyelem
iconfalse
titleFontos tudni!

Ez a funkció csak az f-KRÉTA PRO változatban érhető el!

Az ütemterv létrehozásának előkészítése – tematika áttekintése, véglegesítése

A tematika módosítása, létrehozása, importálása

Képzés tematikája képzési program tematikája alapján
A tematika létrejön a képzés szintjén, ha olyan képzési program alapján hozzuk létre a képzést, aminek van kidolgozott tematikája. A képzési programból átvett tematikát a képzés szintjén a tematika fül alatt éri el a felhasználó. A tematika addig, amíg nem generáltak ütemtervet, szabadon szerkeszthető. Ahogy ezt az előző fejeztben leírtuk, tetszőlegesen megváltoztatható a tematikus egységek sorrendje, illetve új tematikus egységek is létrehozhatók, de változtathatók a tematikus egységek leíró adatai is.
Képzésen belül létrehozott tematika, tematika importálása
Amennyiben nem képzési program alapján hozzák létre a képzést, vagy a képzési programnak nincs kidolgozott tematikája, a képzés „Tematika” fülén ki lehet dolgozni a képzési tematikát, a képzési programnál leírt módon. Amennyiben excelben áll rendelkezésre a képzés tematikája, akkor a rendszer által elvárt formátumban – ehhez a rendszer által biztosított import sablont kell használni – importálható is a tematika.

Egy korábbi képzés, vagy egy képzési program tematikája is exportálható, majd importálható az adott képzésbe.

Tematika áttekintése, ellenőrzése

Az ütemterv generálását megelőzően célszerű ellenőrizni a tematikát, hiszen ezt az ütemterv generálást megelőzően a rendszer automatikusan megteszi.

Ezt a „Tematika” fül alatt megnyíló oldala alsó szekciójában elhelyezkedő „tematika ellenőrzése” gombra kattintva teheti meg a felhasználó. Amennyiben a tematikában a rendszer hibát talál, akkor „sikertelen ellenőrzés” előugró panelen kiírja az alkalmazás, hogy hibát talált a tematikában, és jelzi, hogy letöltésre került az az excel állomány, amelyet megnyitva az első oszlopban piros háttérszínnel jelölve, és az utolsó oszlopban szövegesen kiírva szerepel az ellenőrzés során feltárt hiba.

Tematika ellenőrzése

Tantermek, oktatók megadása a tematikában

A tematika szerkesztésére vonatkozó fejezetben részletesen leírtuk, hogyan működik az oktatók és termek beállítása. Itt arra hívjuk fel a figyelmet, hogy az ütemterv generálása előtt a tematikában javasolt meghatározni az oktatókat és termeket, mert itt ezt tematikus egységek szintjén, a felülről lefelé, és lentről felfelé öröklődés segítségével könnyebben meg tudjuk tenni, mint az ütemtervben, ahol ezeket a beállításokat egyesével, óránként lehet elvégezni.

Ütemterv – nyitó képernyő áttekintése

Az „Ütemterv” fülre kattintva az ütemterv nyitó képernyőre jutunk. A nyitó képernyőnek két jellemző nézete van, a naptárnézet és a listanézet. 

Az alapbeálltás szerint a naptárnézet jelenik meg.

A nézetet a jobb felső sarokban található nézetállító panelen állíthatja be a felhasználó. A nézetállító panel mellett jobb oldalon található „beállítás” piktogrammra kattintva állítható be a naptárnézet és a lista nézet. A következő beállításokat teheti meg a felhasználó naptárnézetre vonatkozóan:

  • Megjelenített napok beállítása
  • Megjelenített órák (tól – ig)
  • Órán belüli bontások száma – 1 osztás 1 órás pontosságtól a 6 osztás 10 perces pontosságig

A listanézet esetében a megjelenített oszlopok beállítására van lehetőség, melyek a következők lehetnek:

  • Képzési egység – óra
  • Dátum
  • Kezdete/vége
  • Oktató(k)
  • Terem
  • Leírás

Ezen a képernyőn látható a bal felső sarokban az adott hét feltüntetése. Amennyiben a képzés már megkezdődött, az aktuális hét jelenik meg.  Ha a képzés még nem indult el, a képzés kezdetének első hete lesz látható. A nyilak segítségével tudunk lépkedni a hetek között.

A „Generálás…” gomb mellett található lefelé mutató nyilat magába foglaló piktogrammra kattintva lehet exportálni az ütemtervet. A gomb szürke, tehátnem aktív, amíg nem hozott létre a felhasználó ütemtervet.

A „Szerkesztő mód” csúszó kapcsoló jobb állásba állításával – ez akkor is megtehető, ha még nincs generált ütemtervünk - megváltozik a naptárbeállítás – egy óra négy osztásos nézetre vált a képernyő. Ha van már kigenerált ütemtervünk, ebben az állapotban a naptárnézetben elmozgathatók héten belül az ütemterv órái.

Az aktuális hetet kiíró panel mellett található a „Generálás…” gomb, erre kattintva kezdheti meg a felhasználó az ütemterv generálását.

Naptárnézet

Ütemterv nyitó képernyő – naptár és lista nézete

Ütemterv generálása

Az ütemterv alapvető beállításai

A „Generálás...” gombra kattintva az „Ütemterv generálása” oldal jelenik meg. Ezen a képernyőn tudom megadni az ütemterv alábbi jellemzőit.

Óra hosszának beállítása

Egy tanóra hosszát percben tudja a felhasználó beállítani. Jellemzően a felnőttképzők is 45 perces órákkal terveznek, viszont előfordul, hogy a tanórák 60 percesek. Egy adott képzés esetében egyféle órahosszt lehet beállítani.

Ütemezett napok és idősávok

Ezen a panelen a heti órarendi rácsot tudja a felhasználó kialakítani.

Napok beállítása: Elsőként kipipálja azokat a napokat, amelyekre órákat/foglakozásokat tervez ütemezni.

Kezdés és befejezés időpontja: Ezt követően naponként beállítja az első foglalkozás kezdetét – alapbeálltás szerint ez 8 óra - , és az utolsó foglakozás végét – alapbeállítás szerint ez 18 óra. Az óra mezőre kattintva a lefelé és felfelé mutató nyilakkal az órákat egyesével, a perceket pedig 5 percenként tudja a felhasználó állítani. A mezőbe kattintva a felhasználó képes egyedi, azaz nem 5 perces pontossággal meghatározni képzés kezdetet, -véget. Fontos, hogy a kezdés és befejezés között legalább egy tanórának kell lennie. A rendszer piros sávos színezéssel és figyelmeztető szöveggel jelzi, ha ez a feltétel nem teljesül. Egy óranak hossza ilyenkor megegyezik az óra hosszának beállításánál megadott értékkel.

Szünetek beállítása: Az adott napnál a „Szünetek” oszlopban 2 óránként 15 perc szünet jelenik meg. Az óra perc mezőre kattintva beállíthatóvá válik az óra és a perc mező, a számok beírásával a szünetek tetszőleges ütemét tudja a felhasználó meghatározni. Az „Ebédszünet” oszlopban egy, a többi szünettől eltérő hosszúságú szünet állítható be. Alapbeállításként ez a 3. szünet 60 perccel. Az óra – perc mezőre kattintva az ebédszünet oszlopban megjelenik egy jelölőnégyzet. Ha innen a felhasználó eltávolítja a pipát, akkor nem lesz eltérő hosszúságú ebédszünet. Ha bent hagyja a pipát, átállíthatja, hogy hányadik szünet legyen az ebédszünet, és hány perces legyen.

Kivétel dátumok beállítása: Itt a naptárból azokat a napokat jelölheti be a felhasználó, amelyekre nem kíván órát ütemezni, pl. az ünnepnapokat. A kivételdátumok esetében nem vizsgálja az alkalmazás, hogy azok a képzés kezdő és befejezési időpontja közé esnek-e.

Napirenden kívül ütemezett képzési egységek és az egy napra ütemezhető óraszámok: Az „Önálló tananyag feldolgozása” és az „Egyéni/kiscsoportos gyakorlat” estében a jelölőnégyzetek kipipálásával biztosítható, hogy ezeknek a képzési egységeknek az ütemezése a napirenden kívül történjen. Vagyis nem az óratervi rácsba tölti be ezeket az órákat az alkalmazás, hanem az itt beállított óraszámot napokra osztja el. Ha az önálló tanulásnál kipipálja a jelölőnégyzetet, és beállít két órát, akkor a képzésben résztvevő nem a megtervezett órarendi órákban dolgozza fel a tananyagot, hanem az általa választott tetszőleges ütemezésben. Itt az alkalmazás napokra osztja ki az felhasználó által meghatározott óraszámot.

Ütemterv beállításainak mentése

Az „Ütemterv generálás” oldal alján a „Generálás…” gomb mellett helyezkedik el a mentés gomb. A beállításokat erre kattintva tudja elmenteni a felhasználó. A mentés gombra kattintva nem generálódik ütemterv, bezáródik az oldal, és visszatér a felhasználó az „Ütemterv nyitóoldalra”. Amennyiben a nyitóoldalon az oldal felső szekciójában elhelyezett „Generálás…” gombra kattint, az elmentett beállításokkal nyílik meg az „Ütemterv generálás” oldal. Az oldalon bármilyen módosítás végrehajtható, amely újra elmenthető.

Ütemterv generálása

Az f-KRÉTÁBAN alkalmazható két féle ütemterv generálási eljárás bemutatása

Ütemterv generálása a képzési egységek tematikában szereplő sorrendjében
Ebben az esetben az alkalmazás az ütemterv beállításait figyelembe véve, a tematikában meghatározott sorrendben helyezi el a képzési egységek óráit, a képzés kezdési időpontjától kezdve.
Amennyiben ütemterv generálása a tematikus egységek sorrendjében történik, nem kell az „Órarend beállítása” gombra kattintani az „Ütemterv generálása” oldalon. Ahogy azt a gomb melletti információs szöveg is tartalmazza, az órarendet csak akkor kell beálltani, ha a felhasználó az órákat nem a tematika sorrendjében szeretné beütemezni – lásd a következő pontban. Tehát egyből az oldal alján szereplő „Generálás…” gombra kattintva történik az ütemterv létrehozása. (135. ábra: Ütemterv generálásának a képzési egységek sorrendjében).

Ütemterv generálásának a képzési egységek sorrendjében

A napirenden kívül ütemezett képzési egységek esetében – ilyen lehet a fent leírtaknak megfelelően az önálló tananyag feldolgozás és az egyéni/kiscsoportos gyakorlat – a képzési egység beütemezése attól a naptól kezdődik, ahogy sorra kerül a képzési egységeinek sorában. Az alkalmazás valamennyi naptári napra oszt annyi órát a képzési egységből – függetlenül az ütemezett napoktól – amennyit az ütemterv beálltásainál megadott a felhasználó: ahogy azt a 134. ábrán látható példa mutatja, napi 2 órát.
A képzési egységek sorrendjében kigenerált ütemterven jól látszik, hogy az „Áruismeretek tananyagfeldolgozás” 8 órás önálló tananyag feldolgozás típusú képzési egységet 2 óránként 4 napra osztotta el az alkalmazás. A naptárnézetben ez a képzési egység a felső sávban jelenik meg. Alatt pedig a napra ütemezett képzési órák láthatók. Listanézetben pedig az ütemterv első sorában látható ez a képzési egység.

Naptárnézet

Listanézet

A képzési egységek sorrendjében generált ütemterv – naptár és listanézet

Ütemterv generálása a képzési egységek tematikában szereplő sorrendjétől eltérően
Ha azt szeretnénk, hogy az ütemterv generálása a képzés egységek óráinak felhasználó által megadott sorrendjében történjen, akkor az „Ütemterv generálása” oldalon az „Órarend beállítása” gombra kell kattintani. Ennél az eljárásnál lehetőségünk van akár hetente, akár két hetente (A – B hét) eltérő egységekből kialakítani az ütemtervet.
A gombra kattintva megnyílik kitöltés nélkül az órarendi rács, amit a képzési napok beállításánál kialakított a felhasználó.

Ütemezett napok és idősávok beállítása és az órarendi rács

A naptárban az adott órára kattintva megjelennek a tematikában szereplő tananyagegységek – ezeket tekintjük az alapvető tematikus egységeknek, ez a tantárgyi szint, a tananyagegység még ki nem osztott óraszáma, és második szinten pedig a tananyagegység képzési egységeinek típusai – ebben az esetben az elméleti és gyakorlati foglalkozások, a tananyagegységen belüli óraszámokkal. Az ábrán látható példa azt mutatja, hogy a hét első órájára a „Kereskedelmi-, áru- és áruforgalmi ismeretek tananyagegység 36 órájából, az ehhez a tananyagegységhez tartozó elméleti foglakozások 12 órájából osztotta ki a felhasználó az elsőt.

Órák kiosztása

Ha erre az első napra ugyanebből a tananyagegységből szeretne a felhasználó további 9 órát beütemezni a fennmaradó üres órák helyére, akkor a második órára kattintva az „Az előző óra másolása” sorra kell kattintani, és kiválasztani, hogy hányszor kívánja az órát lemásolni.

Órák másolása napon belül

Ha elkészült a felhasználó az aktuális héttel, akkor dönthet úgy, hogy azt lemásolja. Lemásolhatja egyszer, de akár ötször is. Ha a tematika olyan, hogy a képzés végéig ezzel az egy héttel lefedhető az ütemterv, akkor választható a „képzés végéig” terjedő másolás. 
Fontos figyelembe venni, hogy a másolás kizárólag addig tart, amíg az ütemezhető órák el nem fogynak. Amennyiben a másolás közben egy képzési egység foglalkozási típusából elfogynak az ütemezhető órák, a rendszer figyelmeztet erre a másolás befejeztével.

Aktuális hét másolása

Ha már két hetet létrehozott a felhasználó, dönthet úgy, hogy ezeket az A-B hétből álló szakaszokat másolja le. A másolás számának beállítása azonos módon történik az egyes hetek másolásával.

Aktuális és előző hét másolása (Á/B hét)

Az aktuális hetet a jobb felső sarokban található „A hét törlése” gombra kattintva törölheti a felhasználó. Függetlenül a készültségtől, elmentheti az órarendet. Ezt követően az „Ütemterv generálás” oldalon a „Generálás…” gombra kattintva kigenerálhatja a felhasználó az ütemtervet. Ha volt már létrehozott ütemterve, akkor az újabb generálással felülírja a korábbit.

Ha még nem minden órát tervezett be, akkor az „Ütemterv oldal” nézetváltó paneljét lenyitva megjelenik a „Nem ütemezett órák listaelem, erre kattintva az alkalmazás kilistázza a még be nem ütemezett órákat. A „Generálás…”, majd az „Ütemterv generálása” oldalon az „Órarend beállítása” gombra kattintva folytathatja a még be nem ütemezett órák kiosztását. Arra, hogy még vannak nem ütemezett órák, az „Ütemterv” fülön sárga háromszögben elhelyezett felkiáltójel piktogramm figyelmezteti a felhasználót.

Nem ütemezett órák listája

A létrehozott ütemterv módosítása

Az ütemterv naptár nézetében a szerkesztési mód csúszó kapcsoló jobbra állításával a képernyőn megjelenő hetet szerkeszthetővé teszi a felhasználó. Ebben az esetben az egeret az adott óra fölé állítva tetszőleges helyre húzhatja azt a naptárban. Fontos, hogy ilyen módon csak héten belül lehet átrendezni az órákat. A napirenden kívül ütemezett egységek módosítása kizárólag listanézetben szerkeszthető.

Órák átrendezése naptárnézetben héten belül

A listanézetben akár héten túl is, korlátozás nélkül átrendezheti a felhasználó az órákat. Az adott óra sorára kattintva a jobb oldalon megjelenő „ceruza” piktogrammra kattintva megnyílik az „Ütemezett óra szerkesztése” panel, amelynek „Alapadatok” fülén az óra kezdési időpontját adhatja meg a felhasználó – a befejezési időpontot az alkalmazás számolja. A „Leírás” fülre kattintva az adott képzési egység leírása válik szerkeszthetővé. Ha egy képzési egységhez több óra tartozik, akkor valamennyi hozzá tartozó óránál ugyanaz a leírás jelenik meg, de itt valamennyi órára be lehet állítani a rá vonatkozó leírást.

Ütemezett óra szerkesztése lista nézetben

Az önálló tananyag feldolgozás és az egyéni/kiscsoportos gyakorlat típusú képzési egységek esetében nem csak a kezdési, hanem a befejezési dátumot is meg tudja adni a felhasználó.
A lista nézetben a még nem ütemezett képzési egységek, órák is ütemezhetők, a nélkül, hogy újabb ütemtervet generálnánk.

Az ütemezés, órarend törlése

Az „Ütemterv” képernyő felső szekciójában az „Ütemterv törlése” gombra kattintva törölhető a képzés ütemezése.

Ütemterv törlése

Az ütemterv törlésével a képzési tematika zárolása nem szűnik meg, amíg az adott képzéshez az „Ütemterv generálása” oldalon elmentett órarend tartozik. Az „Órarend beállítása” gombra kattintva az elmentett órarend megnyitható és módosítható. A „Generálás” gombra kattintva az ütemterv újra generálható.

A képzéshez elmentett órarend tartozik

Amennyiben a tematika zárolását megszünteti a felhasználó a képzés „Tematika” fülén a fejléc jobb oldalán található lakatra kattintva, akkor törlődik a képzés ütemterve, és amennyiben az ütemezés generálásához elmentett órarend is van, akkor az is törlődik.

Ütemterv alapján generálható megszemélyesített dokumentumok

Jelenleg az alkalmazásban két ütemezett dokumentum található:
- A haladási napló
- Az órarend
A felhasználó a két dokumentum, és azok adatbázis hivatkozásainak felhasználásával további ütemezést tartalmazó dokumentum sablonokat hozhat létre. Fontos, hogy az ütemezést tartalmazó dokumentumok akkor hozhatók létre, hogy ha az órarendbe szervezett órákhoz a felhasználó legalább egy oktatót és termet rendel.

Haladási napló

A haladási naplót a képzési ütemterv alapján hozza létre az alkalmazás. A haladási napló egy megjelenített sora/egysége az egy képzési egységhez tartozó, egy oktató által, egy napon tanított képzési rész. Ha egy adott képzési egység egy napra eső részét két különböző oktató tanítja, akkor az a naplóban két külön soron jelenik meg.


A haladási napló felépítése

A haladási naplóban az önálló tananyagfeldolgozást célzó képzési egységek külön blokkban jelennek meg, mert ezek naplózására eltérő jogi szabályozás vonatkozik.

Önálló tananyag feldolgozás képzési egységek megjelenése a haladási naplóban

Órarend

Az órarendben az ütemtervnek megfelelően, egy óra - egy sor. Az órarend tartalmazza az óra napjának dátumát, az óra kezdési és befejezési időpontját, az óra tananyagegységének és képzési egységének megnevezését és külön oszlopban a terem és az oktató megnevezését.

Órarend