Page tree
Skip to end of metadata
Go to start of metadata

A KRÉTA program fontos eleme az Elektronikus napló, amely elérhetővé teszi a jogosultsággal rendelkező pedagógusok számára, hogy az oktatás-neveléshez kapcsolódó adminisztrációs feladataikat elvégezhessék.

Az Elektronikus napló rendszer felületén az alábbi elemeket érhetjük el:

Címsor

A címsor az az általános információkat tartalmazó sáv a képernyő tetején, amely minden lapon megjelenik.

A címsor elején található az intézmény azonosító száma, neve, valamint az aktuális tanév. A címsor jobb oldalán található a bejelentkezett felhasználó neve, mellette zárójelben az automatikus kijelentkezésig hátralevő idő. Erre kattintva nyithatjuk le a profil kezelésére szolgáló menüt.

 Felhasználói profil kezelése

A címsor jobb oldalán található a bejelentkezett felhasználó neve, mellette zárójelben megjelenik az automatikus kijelentkezésig hátralevő idő. Erre kattintva nyithatjuk le a profil kezelésére szolgáló menüt.

Saját adatlap

Itt adhatjuk meg a belépésre jogosult személy adatait, és ide tölthetünk fel fényképet.

Ez a menüpont jelenleg még nem aktív.

Profil beállítások

Az részben állíthatjuk be, hogy a program működéséhez kapcsolódó:

  • tippek láthatók legyenek vagy sem
  • küldjön-e emailt a rendszer, ha helyettesítést írnak ki a számunkra az adminisztrátori rendszerben
  • szeretnénk-e, hogy a program automatikusan tovább léptesse az előző órai hiányzókat vagy sem
  • rögzíthessenek-e a diákok házi feladatot a rendszerben
  • diák általi házi feladat beírásakor kapjunk-e e-mail értesítést vagy sem.
    Ehhez a megfelelő jelölőnégyzetet pipáljuk be, vagy hagyuk üresen a céljainknak megfelelően, majd kattintsunk a gombra.

A részben változtathatjuk meg jelszavunkat.

Ehhez a szokásos módon meg kell adnunk a jelenlegi jelszót, valamint az új jelszót kétszer. Ha a változást menteni akarjuk, akkor kattintsunk a gombra.

Szerepkör beállítások

Ez a menüpont csak abban az esetben aktív, ha a bejelentkezett felhasználónak legalább két jogkört osztottak ki az adminisztrációs rendszerben az alkalmazottak adatai között a Belépési adatok fülön. A felnyíló ablakban választhatunk az elérhető szerepköreink közül, ahol a jelenlegi belépéskor választott szerepkör világoskék színű, és mögötte az "(Aktív)" felirat látható.

Kijelentkezés

Itt léphetünk ki a KRÉTA rendszerből.


Profilbeállítások

Az e-Napló jogosultsággal rendelkező felhasználók a Profilbeállítások menüpontban egyénileg beállíthatnak több funkciót, illetve a rendszer működésének néhány paraméterét.

A bejelentkezett felhasználó neve mellett található ikon jelzi, a nem naplózott tanórák számát. Az ikonra kattintva közvetlenül a nem naplózott tanórák felületére jutunk.

Az alábbi ikon segítségével elérhetőek a tudásbázisban található felhasználói kézikönyvek.

A címsor legvégén található ikonra kattintva érhető el a Termékportál.

 Termékportál

A KRÉTA program része egy Termékportál is, melyben segédleteket, kézikönyveket találhat a rendszer működésével, használatával kapcsolatban.


A Temékportál fő részei:

  1. E-learning csoport
  2. Felhasználói kézikönyvek csoport


Bármelyik csoport kinyitható/bezárható, ha a nevére kattintunk. Kibontás után válik láthatóvá, hogy milyen dokumentumok érhetők el az aktuális csoportból.

A dokumentumok, a nevük mögött, a sor végén található ikonnal nyithatók meg.

Menüsor

A program menüsorából érhetők el a szoftver különböző funkciói. A főmenü elemeire kattintva a hozzá tartozó almenük lesznek elérhetők.

 A menüsor felépítése

A program menüsorából érhetők el a szoftver különböző funkciói.

Menüsor

A KRÉTA rendszer különböző moduljaiban (Adminisztrációs rendszer, Elektronikus napló, Elektronikus ellenőrző) a menüsor különböző funkciókat tartalmaz.

A KRÉTA Napló rendszer menüsora tartalmazza az egyes programfunkciók csoportosítását (főmenük). A főmenük feliratára kattintva jeleníthetők meg az azonos csoportba tartozó programfunkciók (almenük). 

A KRÉTA napló rendszerének főmenüje a képen látható funkciókat tartalmazza:

Az egyes főmenükön belül a különböző funkciók a - program működési logikája alapján - további csoportokra vannak bontva.

Menüpontok felépítésének elve

A menüsor legtöbbször követi a "fentről lefelé és balról jobbra" elvet, tehát az adattartalmak feltöltését, a műveletek elvégzési sorrendjét általában ez az elv határozza meg.

Haladási napló

Itt könyvelhetjük tanóráinkat, helyettesítéseinket és tanórán kívüli foglalkozásainkat. Megadhatjuk a nem kötött munkaidőben végzett tevékenységeinket.

 Haladási napló főmenü funkciói

Az elektronikus napló haladási napló részében könyvelhetjük a tanóráinkat, helyettesítéseinket. Itt kezelhetjük a tanórán kívüli foglalkozásokat és a nem kötött munkaidőt is. Ugrás a Videótárba

Lehetőségünk van rögzíteni óralátogatásokat és megtekinthetjük minden korábbi óránk adatát.


A Haladási napló főmenüben az alábbi funkciók érhetők el:

Napló kitöltése

Óralátogatások

Tanórák

Nem naplózott tanórák




Haladási napló főmenüpont bemutatása

Az alábbi videóban bemutatjuk az e-Napló modul Haladási napló menüpontját, annak témáival együtt.

Értékelések

A tanulók értékelését - mind érdemjeggyel történő. mind szöveges, mind százalékos - végezhetjük ebben a menüpontban. A korábbi értékeléseket megtekinthetjük, módosíthatjuk vagy törölhetjük - adott feltételek mellett.

 Értékelések főmenü funkciói

A KRÉTA rendszerben, amennyiben értékelést szeretne beírni, azaz diákoknak értékelést adni, kattintson az Értékelések menüpontra, majd a lenyíló fülön válassza ki az értékelés típusát, hogy „Évközi”, „Félévi”, „Év végi”, "Érettségi" vagy „Egyéb” értékelést szeretne-e a rendszerben rögzíteni. A felugró ablakban még tudja módosítani az értékelés típusát, amennyiben ez szükséges. Ugrás a Videótárba

A menüben a különböző funkciók az alábbi csoportosításban láthatók:

Ezt követően kell meghatároznia, hogy kinek szeretne értékelést adni, azaz a másik kötelezően kiválasztandó elem a felugró ablakban, a "Foglalkozás" megadása. A legördülő menüben csak azok az osztályok/csoportok és azok tantárgyai jelennek meg, akik a tantárgyfelosztásban az adott Pedagógushoz vannak rendelve. Alapbeállításként csak ezeknek az osztályoknak/csoportoknak tud a Pedagógus értékelést adni.

Értékelés típus kiválasztása

Az alábbi videóban megtekintheti, hogy a KRÉTA rendszerben milyen típusú értékelések adására van lehetőség

Feljegyzések

Itt adhatunk beírásokat, dicséreteket a tanulóknak, és készíthetünk továbbá elektronikus üzeneteket, faliújság bejegyzéseket is.

 Feljegyzések főmenü funkciói

A KRÉTA rendszerben, amennyiben feljegyzést szeretne beírni diákoknak, kattintson a menüsorban a Feljegyzések menüpontra. Ugrás a Videótárba

A felületen kategóriákba rendezve, a Pedagógus szerepkörének megfelelő feljegyzés típusokat tudja használni.

Feljegyzések megjelenése

A feljegyzések típusa határozza meg, hogy az információk milyen dokumentumokban/felületeken jelennek meg a szülők/tanulók számára. A Beírások bekerülnek a Naplóba, törzslapra, Értesítőkbe, míg az Elektronikus üzenetek vagy Faliújság-bejegyzések csak az Elektronikus ellenőrzőben lesznek megtekinthetők.

 Bővebben az Elektronikus ellenőrzőről

Üdvözöljük a KRÉTA Elektronikus ellenőrzőjének Felhasználói Kézikönyvében!

A KRÉTA Elektronikus ellenőrzője a szülőknek és tanulóknak nyújt segítséget a tanulmányok alatti naprakész információhoz jutásban.

Az Elektronikus ellenőrző

A KRÉTA elektronikus ellenőrző a legkorszerűbb informatikai technológiákat ötvöző elektronikus iskolai ellenőrző, amelyet a közoktatásban és szakképzésben is hatékonyan lehet használni, az általános iskoláktól kezdve egészen a különböző szakképző intézményekig. Az intézmény beállításának függvényében az Elektronikus naplóba rögzített információk azonnal elérhetővé válnak a szülők/gondviselők számára is.


Mobil alkalmazás

A modern kor követelményeinek megfelelően a tanulókkal kapcsolatos információkhoz nem csak böngészőn keresztül tudnak hozzáférni a szülők/gondviselők, hanem a megfelelő letöltési felületekről elérhető Mobil alkalmazáson keresztül is. A Mobil applikáció leírásával kapcsolatban bővebben a Mobil applikáció Felhasználói Kézikönyvében olvashat.

Gondviselői és Tanulói e-Ellenőrző modul bemutatása számítógépes/laptopos felületen

A KRÉTA Elektronikus ellenőrző modulja a Gondviselők és Tanulók számára nyújt segítséget az Elektronikus naplóban tárolt adatok áttekintésével kapcsolatban. Az alábbi videóban a számítógépen keresztül elérhető felület, és annak részei kerülnek bemutatásra.

Minden KRÉTA e-Napló-t használó intézmény maga készíti el és osztja ki az egyedi Gondviselői és Tanulói belépési azonosítókat, valamint tudatja az intézményi rendszer elérhetőségét a felhasználókkal.




A használandó feljegyzés típus kiválasztása után, az azzal kapcsolatos felület jelenik meg.

Tanári feladatok

Ebben a menüben tekinthetjük meg az általunk tanított tanulók adatait és tölthetünk fel tanmeneteket.

 Tanári feladatok főmenü funkciói

Ebben a menüpontban végezhetjük azokat a feladatainkat, melyek nem a tanulókhoz kapcsolódó adatok rögzítését, módosítását, szerkesztését jelentik. Ugrás a Videótárba

Feltölthetünk tanmenetet, hogy ezzel is elősegítsük a tanórák gyors könyvelését a haladási naplóban, megtekinthetjük az általunk tanított tanulók adatait, valamint megnézhetjük az órarendeket. A 'Diákolimpiai kapcsolat' funkció csak abban az esetben jelenik meg a felületen, ha  jogosultsággal rendelkezünk ehhez a rendszerben.

Osztályfőnöki feladatok

Az osztályfőnökök - és helyetteseik - ebben a menüpontban végezhetik el az osztályfőnöki munkakörhöz kapcsolódó feladataikat.

 Osztályfőnöki feladatok főmenü funkciói

Az Osztályfőnöki feladatok témakörökbe csoportosítva jelennek meg a menüponton belül. Ugrás a Videótárba


Osztályfőnöki feladatok

Ez a főmenü elem csak osztályfőnökök (és osztályfőnök helyettesek) számára érhető el.

Fontos tudni, hogy az osztályfőnököket az Adminisztrációs rendszerben a "Nyilvántartás - Osztályok" funkcióban minden osztálynál be kell állítani, hogy ez a menüpont az adott kollégánál megjelenjen. Az osztályokhoz nem csak osztályfőnököt, hanem osztályfőnök helyettest is be lehet állítani, ő az adott osztályhoz megkapja az osztályfőnöki jogosultságokat. 

 Osztályok adatainak kezelése

Az osztály fogalma és funkciója

A KRÉTA rendszer külön kezeli az iskolai osztályokat ill. iskolai csoportokat, függetlenül attól, hogy osztálybontásból vagy pl. évfolyam szinten jöttek-e létre.  Az iskolai osztályok mindig tanévenként jönnek létre, tehát az egyes osztályok azonosítására a tanév és az osztály megnevezése alkalmas.  

Osztályok és tanévek

A KRÉTA rendszerben az osztályokat tanévenként kell létrehozni!

A tanuló osztályának egyedisége azt jelenti, hogy a tanulók egy adott napon csak egy osztályba lehetnek besorolva a rendszerbe. A program természetesen lehetőséget biztosít arra, hogy a tanév során az egyik osztályból - meghatározott dátummal - a tanuló átkerüljön egy másik osztályba, de párhuzamosan nem lehet több osztálynak a tagja. Természetesen ez a korlátozás csak az osztályokra vonatkozik, a csoportok esetében a tanulók egyidejűleg tetszőleges számú csoportnak lehetnek a tagjai. 

Az osztályoknak kiemelt szerepe van a különböző dokumentumok elkészítésekor is, mivel a dokumentációs rendszerben az osztálynaplók mindig egy osztályhoz kötötten jönnek létre, függetlenül attól, hogy a tanulók milyen további csoportnak a tagjai. 

Tanévek kezelése

Kérjük mindig vegye figyelembe, hogy az osztályok létrehozása, törlése, módosítása mindig abban a tanévben történik, amelyiket korábban kiválasztotta! 

 További információk a tanévek kezeléséről

A KRÉTA rendszerbe adminisztrátori jogkörrel belépve minden esetben automatikusan az aktuális tanév kerül betöltésre. A felület tetején található az intézmény azonosító kódja, és rövid neve, valamint ez alatt látható az aktuális tanév. A tanév nevére, vagy a mellette található lenyitás ikonra kattintva kiválaszthatóak az elérhető tanévek.

Az aktuális tanévet kiválasztva a rendszer minden felülete az aktuális tanév szerint tölt be. A következő tanévet kiválasztva a rendszer minden felülete a következő tanév szerint kerül betöltésre. Abból a célból, hogy könnyű legyen megkülönböztetni az aktuális és következő tanévet, amennyiben a rendszerben a következő tanévre vált, a KRÉTA fejlécének a színe megváltozik.

Tanévek kiválasztása

Kérjük, minden esetben fokozattan ügyeljenek arra, hogy ha több tanévet kezelnek egyszerre, akkor minden esetben a megfelelő tanévben végezzék el a változtatásokat!

Fontos tudni, hogy a tanév kiválasztásával az adatok módosítása mindig csak az adott tanévben kerül végrehajtásra. Az alábbiakban - a tanévek kezelésével kapcsolatos - tippeket és trükköket ismertetünk, amelyek segíthetik jobban megérteni a tanévek kezelésének elvét. 

Tippek és trükkök

Ha egy tantárgy oktatása a következő évben megszűnik (pl. kifutó rendszerben), akkor a következő tanév kiválasztása után lehetőségünk van törölni a tantárgyat. Ebben az esetben az aktuális - ill. összes korábbi tanévben - a tantárgy megőrzésre kerül, csak a következő tanévben fog eltűnni a rendszerből.

Ha egy pedagógusnak pl. a besorolási fokozata megváltozik az új tanévben, akkor ezt is kezelhetjük a tanévek váltásával. Ha az aktuális tanévben még "pedagógus I", de következő tanévtől átlép a "pedagógus II" fokozatba, akkor a következő tanév kiválasztása után módosíthatjuk a tanár munkaügyi adatait. Ebben az esetben az aktuális - ill. összes előző tanévben - a pedagógus továbbra az akkori időszaknak megfelelő pedagógus fokozatában marad ( "pedagógus I"), csak az új tanévtől fog megváltozni a besorolási fokozata.

Az osztályok adatai

A KRÉTA rendszer az osztályoknál az alábbi adatokat kezeli:

MEGNEVEZÉSTARTALOMSPECIALITÁSALAPÉRTELMEZÉSLEÍRÁS
Osztály neveAz osztálynak az iskolában használatos neve

KÖTELEZŐ



Feladatellátási helyAz osztály feladatellátási helye

KÖTELEZŐ



Gimnáziumi évfolyam típus

Az évfolyam típusát ki tudjuk választani a  gombra kattintva a lenyíló listából.



A gimnáziumi osztályok esetén beállítható adat.
Évfolyam neveAz osztály évfolyamának megnevezése

KÖTELEZŐ



Képzés típusaAz osztályhoz kapcsolódó képzés típusa

KÖTELEZŐ

Nappali rendszerű iskolai oktatás
OsztályfőnökOsztályfőnök neve

Az osztályfőnök kiválasztása az alkalmazottak listájából. Osztályfőnöknek csak olyan személyt lehet választani, aki szerepel már az alkalmazottak között. Az osztályfőnök az elektronikus naplóban automatikusan megkapja az összes osztályfőnöki jogosultságot az osztályhoz.
Osztályfőnök-helyettes (Évfolyamfelelős)Osztályfőnök helyettes vagy évfolyamfelelős neve

Az osztályfőnök-helyettes vagy évfolyamfelelős kiválasztása az alkalmazottak listájából. Osztályfőnök-helyettesnek csak olyan személyt lehet választani, aki szerepel már az alkalmazottak között. Az osztályfőnök-helyettes az elektronikus naplóban automatikusan megkapja az összes osztályfőnöki jogosultságot az osztályhoz. Ezt a mezőt olyan esetben célszerű használni, ha egy osztályhoz több osztályfőnöki jogosultsággal rendelkező személyt szeretnénk hozzárendelni.
TantervAz osztály tanulóinak tanterve, homogén tantervű osztályok esetében

A homogén (az összes gyerek azonos tanterv szerint tanul) tantervű osztályoknál ki lehet választani a tantervek listájából az osztály tantervét. A homogén tantervű osztálynál a tanulók esetében az osztályba soroláskor automatikusan beállítódik a tanuló tanterve is. Abban az esetben, ha az osztályban több különböző tanterv szerint tanulnak a diákok, akkor ezt a mezőt nem kell kitölteni és a tanulói adatlapon kell kiválasztani minden tanulónál a neki megfelelő tantervet. A listában csak a rendszerben korábban rögzített tantervek jelennek meg.
OsztályteremAz osztályterem neve

Az osztályterem kiválasztása a helyiségek, termek listájából. A listában csak a korábban felvett termek jelennek meg.
MegjegyzésTetszőleges szabad megjegyzés

Tetszőlegesen használható szabad megjegyzés rovat, amely a nyomtatott osztálynaplóban nem jelenik meg, csak az elektronikus rendszerben látható.
Végzős évfolyamú osztály
(középfokú oktatási intézményben)
A középfokú oktatási intézményekben a végzős évfolyam jelölése
nemA középfokú oktatási intézményekben a végzős évfolyam jelölése esetén a program nem a szorgalmi időszak végén, hanem a végzős évfolyamok utolsó tanítási napján (jellemzően április végén, május elején) automatikusan lezárja az osztálynaplót. Ezt a jelölést általában az érettségiző ill. szakmai vizsgázó osztályok esetében kell alkalmazni. A funkció megvédi a felhasználókat az osztálynaplók "túlírásától", tehát nem engedi olyan napokra a tanórák beírását, amelyek az adott osztálynál már nem tanítási napok. Az általános iskolai osztályokban (8. évfolyamon) nem szabad alkalmazni ezt a jelölést!
Osztálynapló megnyitás dátumaAz osztálynapló borítóján a napló megnyitásának dátuma
szeptember 1.Az osztálynapló borítóján látható, a napló megnyitásának dátumát tartalmazó nap. A legtöbb iskolában ez az első tanítási napot tartalmazza, de pl. keresztféléves osztályok esetén más dátum is lehet.
Osztálynapló lezárás dátumaAz osztálynapló borítóján az napló lezárásának dátuma

Az osztálynapló borítóján látható, az napló lezárásának dátumát tartalmazó nap. Ide az a nap kerül,a mikor az osztálynapló az adott intézményben lezárásra került.
Osztály leírásaMegadhatjuk az osztály leírását.


KeresztfélévesKeresztféléves oktatás jelölése

SZAKKÉPZÉS

nemA keresztféléves oktatás jelölése a szakképző intézményekben. A szakképzéssel nem foglalkozó iskolákban előfordulhat, hogy ez a mező nem jelenik meg.
Technikai osztályTechnikai osztályok jelölése
nemA jelöléssel beállíthatók a különböző technikai (virtuális) osztályok. Ezek az osztályok a központi statisztikákban speciálisan kerülnek megjelenítésre és nem tartoznak a "normál" osztályok közé. Technikai osztályok lehetnek pl. a jogviszony szüneteltető tanulókat vagy a külsős tanulókat, hallgatókat tartalmazó osztályok.
NemzetiségiNemzetiség osztályok jelölése
nem
KéttannyelvűKéttannyelvű osztályok jelölése
nem
Nyelvi előkészítőNyelvi előkészítő osztályok jelölése
nem
Logopédiai

nem
Gyógypedagógiai

nem
Sport osztálySport osztályok jelölése
nem

Osztályok listája

Az  osztályokat a menüsorból a 'Nyilvántartás' menü 'TANULÓI ADATOK' blokkjának 'Osztályok' menüpontjával jeleníthetjük meg.

A listában megjelenített adatmezők

Az osztályok listájában a 'Tanév', az 'Osztály neve', az 'Évfolyam', az 'Osztályfőnök', az 'Osztályterem', a 'Végzős', a 'Tanulók száma' jelenik meg. A fejlécben ezekre kattintva lehet módosítani az osztályok listájának rendezési sorrendjét!

Új osztály létrehozása

A KRÉTA rendszerben az osztályok létrehozását az alábbi módon lehet végrehajtani:

  1. A menüsorban válasszuk a 'Nyilvántartás' menü 'TANULÓI ADATOK' blokkjának 'Osztályok' menüpontját!
  2. Az  nyomógombra kattintva kezdeményezhetjük az új osztály adatainak megadását!
  3. Az osztályok adatait tartalmazó ablakban adjuk meg az osztály adatait!

    Kötelező adatok megadása

    Az osztályok adatainál az 'Osztály neve', a 'Feladatellátási hely', az 'Évfolyam neve', a 'Képzés típusa' kötelezően megadandó adatok.

  4. Az adatok megadása után a  gombra kattintva lehet elmenteni az adatokat. Abban az esetben ha valamelyik kötelező adatot nem adtuk meg, akkor a program figyelmeztető üzenetet küld, hogy mely adat/adatok megadása kötelező!
  5. A mentés után az osztályok listáját tartalmazó oldalra lép vissza a program. 

Osztályok adatainak módosítása

  1. A menüsorban válasszuk a 'Nyilvántartás' menü 'TANULÓI ADATOK' blokkjának 'Osztályok' menüpontját!
  2. Az osztályok adatait tartalmazó sorok jobb szélén található  ikonra kattintva kezdeményezhetjük a kiválasztott osztály tulajdonságainak módosítását.
  3. A kiválasztott osztály adatait tartalmazó ablakban módosíthatjuk az osztály jellemzőit.
  4. Az adatok módosítása után a  gombra kattintva lehet elmenteni a változtatásokat.
  5. A sikeres mentés után az osztályok listáját tartalmazó oldalra lép vissza a program.

Adatok módosításának hatása

A KRÉTA rendszerben az adatok módosításának a legtöbb esetben visszamenőleges hatása van. Ha pl. egy osztály nevet módosítunk a programban, akkor ennek hatása visszamenőleges lesz, tehát az osztály korábbi kapcsolatainál is módosulni fognak az adatok.

Több osztály adatainak együttes módosítása

A KRÉTA rendszerben lehetőség van arra, hogy több osztály adatait egyidejűleg is módosíthassuk. Ha több osztály adatát szeretnénk egyszerre módosítani, akkor az osztályok kijelölése után van erre lehetőségünk. 

Adatok egyidejű módosítása

Az adatok többes módosítása esetén az összes kijelölt osztályok mindegyikének módosításra kerülnek az adatai, ezért kérjük, hogy a többes módosítást mindig körültekintően használják és a rögzítés előtt győződjenek meg arról, hogy helyesen jelölték ki a megváltozandó elemeket!

Több osztály adatainak együttes módosítását az alábbi módon lehet végrehajtani:

  1. A menüsorban válasszuk a 'Nyilvántartás' menü 'TANULÓI ADATOK' blokkjának 'Osztályok' menüpontját!
  2. Az osztályok listájában a sorok elején található jelölőnégyzetre  kattintva jelölhetjük ki a módosítandó elemeket!
  3. A módosításhoz kattintsunk a  nyomógombra!
  4. A kiválasztott osztályok adatait tartalmazó ablakban lehet megváltoztatni a kijelölt elemek tulajdonságait!
  5. Az adatok módosítása után a  gombra kattintva lehet elmenteni a változtatásokat.

  6. A sikeres mentés után a az osztályok listáját tartalmazó oldalra lép vissza a program.

Tulajdonságok együttes módosíthatósága

A KRÉTA rendszerben nem minden adatot lehet többes módosítással megváltoztatni! Az osztályok nevét - egyediségük miatt - soha nem lehet többes módosítással megváltoztatni!

Osztály törlése

A KRÉTA rendszerben a tévesen vagy hibásan felvett osztályok törlésére is van lehetőség. Általános szabályként elmondható, hogy biztonsági okokból csak akkor lehet egy elemet törölni, ha nem létezik hozzá kapcsolat, valamint előfordulhat, hogy bizonyos elemek egyáltalán nem törölhetőek. 

Osztály törlése

Abban az esetben ha az osztálynak van további kapcsolata (pl. szerepel a tantárgyfelosztásban, van tanuló az osztályban, szerepel az órarendben stb.) akkor az osztály addig nem törölhető, amíg a kapcsolatait meg nem szüntetjük!

Az osztályok törlését az alábbi módon lehet végrehajtani:

  1. A menüsorban válasszuk a 'Nyilvántartás' menü 'TANULÓI ADATOK' blokkjának 'Osztályok' menüpontját!
  2. Az osztályok adatait tartalmazó sorok jobb szélén található  ikonra kattintva kezdeményezhetjük a kiválasztott osztály törlését!
  3. A törlés előtt egy ablakban megjelenik a törlési folyamat megerősítése!
  4. Az  gombra kattintva lehet megerősíteni a törlést! A  nyomógombra kattintva megszakíthatjuk a törlési folyamatot!
  5. A törlés megerősítése után a program ellenőrzi, hogy az osztály törölhető-e? 
  6. Abban az esetben ha az osztály nem törölhető, akkor egy hibaablakban megjelenik annak oka, hogy az osztály miért nem törölhető.
  7. Ha a törlés sikeresen megtörtént, akkor egy üzenetablakban megjelenik a sikeres törlési művelet nyugtázása! 
  8. A sikeres törlés után az osztályok listáját tartalmazó oldalra lép vissza a program.

Törlések érvényessége

Fontos tudni, hogy a KRÉTA rendszerben a törlés mindig a kiválasztott tanévre vonatkozik! Ha pl. egy termet vagy tantárgyat az adott tanévben törlünk, akkor a korábbi tanévekben továbbra is elérhető lesz a rendszerben!

Több osztály egyidejű törlése

Az adatok módosításához hasonlóan a programban lehetőségünk van arra is, hogy több kijelölt elemet egyszerre töröljünk. Több osztály egyidejű törlése esetén a program minden egyes osztály esetében külön ellenőrzi, hogy az osztály törölhető-e a rendszerben. 

Több elem együttes törlése

Az adatok együttes törlése esetén - ha a program egyéb okból nem tiltja valamelyik osztály törlését, az összes kijelölt osztály törlésre kerül! Kérjük, hogy több osztály egyszerre történő törlését mindig körültekintően használják és a rögzítés előtt győződjenek meg arról, hogy helyesen jelölték ki a törlendő elemeket!

Több osztály egyidejű törlését az alábbi módon lehet végrehajtani a programban:

  1. A menüsorban válasszuk a 'Nyilvántartás' menü 'TANULÓI ADATOK' blokkjának 'Osztályok' menüpontját!
  2. Az osztályok listájában a sorok elején található jelölőnégyzetre kattintva jelölhetjük ki a törlendő elemeket!
  3. A törléshez kattintsunk a  nyomógombra!
  4. A törlés előtt egy ablakban megjelenik a törlési folyamat megerősítése! A program figyelmeztet, hogy csak azok az elemek kerülnek törlésre, amelyekhez nem tartozik adatbázis kapcsolat!
  5. A sikeres törlés esetén a program üzenetet küld, hogy a kijelöltek közül hány elemet sikerült törölni.
  6. A törlés után az osztályok listáját tartalmazó oldalra lép vissza a program.

Osztályok adatainak és kapcsolatainak megtekintése

Az osztályok adatainak és adatkapcsolatainak megtekintése lehetőséget biztosít, hogy a KRÉTA programban csak olvasási jogosultsággal is megnézhessük az osztályok adatait, valamint az osztályok különböző további kapcsolatait. Az adatok megtekintéséhez az alábbi műveleteket kell végrehajtani a programban:

  1. A menüsorban válasszuk a 'Nyilvántartás' menü 'TANULÓI ADATOK' blokkjának 'Osztályok' menüpontját!
  2. Az osztályok adatait tartalmazó sorok jobb szélén található  ikonra kattintva kezdeményezhetjük a kiválasztott osztály adatainak és adatkapcsolatainak megtekintését!
  3. A kijelölt osztály adatait tartalmazó ablak bal szélén lehet kiválasztani, hogy az osztály mely adatcsoportját vagy kapcsolatát szeretnénk megnézni.
  4. Az ablak bezárásához kattintsunk az ablak alján található gombra!

Az osztályok alábbi adatcsoportjait és kapcsolatait lehet megnézni:

ADATCSOPORT

Alapadatok

Tanulók
Csoportok
Foglalkozások
Órarendi órák
Tanmenetek
Értékelések
Igazolások

Osztályok keresése, szűrése

A KRÉTA rendszerben a listaoldalak bal szélén láthatók az osztályok keresésére, szűrésére szolgáló funkciók. A gombra kattintva jeleníthetők meg ill. rejthetők el az osztályok esetében használható keresési feltételek megadása. Az osztályok adatait tartalmazó listák szűrését az alábbi módon lehet végrehajtani:

  1. Ha a felületen nem látható a keresési feltételek beállítását tartalmazó terület, akkor a  gombra kattintva (a képernyőn gyakran függőlegesen jelenik meg a szöveg) lehet megjeleníteni a szűrési adatmezőket!
  2. Írjuk be vagy válasszuk ki a szűrési feltételeket! Ha több mezőt is beállítunk akkor a keresés eredménye azon osztályok adatait fogja tartalmazni, amelyek az összes kiválasztott feltételnek megfelelnek!
  3. A keresési feltételek után megjelenik a  üzenet, amely arra figyelmeztet, hogy a lista tartalma csak a  gombra kattintva fog frissülni, megváltozni! 
  4. A feltételek beállítása után kattintsunk a  gombra!
  5. A listában a beállított szűrési feltételeknek megfelelő osztályok fognak megjelenni


Osztályok adatainak exportálása

A KRÉTA rendszerben lehetőség van az osztályok adatainak és adatkapcsolatainak Excel táblázatba történő exportálására. Az exportálás végrehajtásához az alábbi műveleteket kell végrehajtani a programban:

  1. A menüsorban válasszuk a 'Nyilvántartás' menü 'TANULÓI ADATOK' blokkjának 'Osztályok' menüpontját!
  2. Az Osztályok adatainak exportálásához kattintsunk a  gombra!
  3. Az Osztályok esetében az alábbi adatok exportálására van lehetőség:
  4. Az exportálás után - a böngészőprogram beállításaitól függően - automatikusan letöltődik a kiválasztott Excel táblázat!











Dokumentumok

Itt hozhatunk létre különféle dokumentumokat a rendszerben levő infomációk alapján.

 Dokumentumok főmenü funkciói

A KRÉTA rendszerben számos dokumentumot létre tudunk hozni, melyek segíthetik a napi munkánkat, vagy megfelelő áttekintést nyújthatnak az rendszerben rögzített adatainkról.

Heti órarend mező

A címsor és menüsor alatt található az a felület, ahol az aktuális héten már megtartott és még megtartandó óráink vannak feltüntetve órarendszerű elrendezésben.

Ez a felület elérhető a Haladási napló / Napló kitöltése menüpontban, illetve a Menüsor elején található KRÉTA logóra kattintva. Ez a felület jelenki meg minden belépéskor.

 Naplófelület bemutatása


Az elektronikus naplóba, pedagógus jogosultsággal belépve azonnal erre a felületre jutunk. Itt láthatjuk az aktuális héten már megtartott és még megtartandó tanóráinkat, tájékozódhatunk a számunkra elrendelt helyettesítésekről, és itt könyvelhetjük foglalkozásainkat. 


A legfelső, kék hátterű sorban három nézet közül lehet választani:  

  • A nézetben láthatók és könyvelhetők azok az órák, melyek csengetési rendhez kötötten kerültek a naplóba. Ennek megfelelően, ebben a nézetben az aktuális csengetési rend alapján jelennek meg üres vagy tanórával kitöltött téglalapok.

    Csengetési rend

    Ha a nap elején vagy végén nem látszik mindegyik tanóra, akkor az adminisztrációs rendszerben nézzük meg a Nyilvántartások / Csengetési rend menüpontban, hogy az aktív csengetési rendben mindegyik tanóra ki van-e választva, és meg van-e adva hozzá kezdő- és vég időpont.


  • A nézetben is láthatók azok a tanórák, melyek a csengetési rendhez kötötten kerültek rögzítésre, de itt inaktívan, szürke háttérrel. Itt azok a foglalkozások könyvelhetők, melyek nem a csengetési rend alapján lettek rögzítve, hanem kifejezetten ezen a felületen, a foglalkozás kezdő- és vég időpontjának megadásával.

    Tanóra napirend nézetben

    A napirend nézetben jellemzően azokat a foglalkozásokat lehet megadni, melyek nem a csengetési rend szerint szerveződnek, pl. délutáni napközi, vagy olyan foglalkozás, melynek időtartama nem egyezik a csengetési rendben meghatározott tanóra hosszával.


  • A   nézetben is megjelennek az előző két nézetben megadott tanórák, de ezek itt nem naplózhatók. Itt mi adhatunk meg olyan időtartamokat, ahol valamilyen, a kötött munkaidő neveléssel-oktatással le nem kötött részéhez kapcsolódó, tevékenységet végeztünk.

    Nem kötött munkaidő

    Az adminisztrátori rendszer Nyilvántartás / Testreszabás menüpontjában, Az elektronikus napló korlátozásainak beállításai részben adható meg, hogy a naplóban mely időponttól, mely időpontig rögzíthető tanóra vagy a kötött munkaidő neveléssel-oktatással le nem kötött részéhez kapcsolódó tevékenység.

Közvetlenül a nézet választó menüsor alatt, bal oldalon találhatók a dátum választó gombok/mező, középpen az aktuálisan megjelenített hét vagy nap dátuma látható, jobb oldalon pedig a megjelenítés módja állítható be.

A felületen megnyitásakor mindig az aktuális hét adatai látszanak. A megjelenített hetet az alábbi módokon változtathatjuk meg:

  • A gombbal egy hetet vagy napot mehetünk vissza a naptárban.
  • A gombbal egy hetet vagy napot mehetünk előre a naptárban.
  • A gombbal mindig az aktuális napra, hétre ugorhatunk.
  • A gombok mellett található hétválasztóval a tanév bármelyik hetére ugorhatunk.

A kiválasztott hét adatait négyféleképpen jeleníthetjük meg:

  • A gombra kattintva a teljes hét megjeleníthető, amely akkor lehet érdekes, ha szombati tanítás is van az adott héten az iskolában.
  • A gomb hatására a hétfőtől péntekig terjedő időszak jeleníthető meg.
  • A gombra kattintva egyetlen nap adatai lesznek láthatók, amely kis kijelzős eszközön nyújthat segítséget.
  • A gombbal teljes képernyőssé tehetjük a korábban kiválasztott nézetünket, hogy nagyobb méretben jelenjen meg.


A menüsor valamint a dátum- és megjelenítés gombok alatt látható a tanórákat tartalmazó "órarend" rész. Itt rá kattinthatunk egy tanórára, ha azt adminisztrálni szeretnénk, vagy meg akarjuk változtatni a már elmentett adatait. Ha egy üres téglalapba kattintunk, akkor helyettesítést vagy plusz órát vehetünk fel saját magunk számára, ha ezt engedélyezték az adminisztrátori rendszerben.

Tantárgynevek megjelenítése

Az órarendben a tantárgynevek rövid neve jelenik meg!



Belépési felület és kezelőelemek bemutatása

Az alábbi videóban megismerkedhet a KRÉTA e-Napló modul pedagógusi belépéssel elérhető felületével, valamint az oldalon található kezelőelemekkel.



A tanórák, helyettesítések és tanórán kívüli foglalkozások színei

A naptárban a beírandó és beírt tanórák, a helyettesítések a foglalkozások különböző színekkel jelennek meg. Az egyes színek jelentését a következő táblázat tartalmazza.


.

JelölésJelentése

Az órarendben szereplő, de még be nem írt tanóra.

Az naplóban rögzített tanóra.




Tanóraszínek

A KRÉTA különféle moduljaiban egy adott tanóra vagy foglalkozás többféle színben is megjelenhet, tulajdonságaitól, típusától függően, hogy ránézésre is már információval szolgálhasson a felhasználó számára.






  • No labels