Az alábbi ábrán valamennyi IER menüpont almenüpontjait ábrázoltuk, az ezt követő táblázatban röviden ismertetjük az egyes funkciókat és az elérési jogosultságaikat, majd az egyes funkciók részletes bemutatása következik.
A tanulókra vonatkozó tevékenységek a Tanulók menüpontból érhetők el.
Az egyes tanuló tevékenységekből (almenük) a képernyő felső részén mindig megtalálható gombbal lehet visszalépni az aktuális Tanuló leválogatáshoz.
A Tanulók leválogatását az alapképernyőn a „Leválogatás” panelen lehet megtenni.
Az Osztály legördülő listából kiválasztható, egy vagy több, az adott védőnőhöz/orvoshoz rendelt osztály. Egyszerre több osztályt a Ctrl billentyű nyomva tartásával és a kívánt osztályok kijelölésével lehet leválogatni.
A Név szerinti kereső mezőbe elég csak névrészletet is beírni, és a leválogatásban minden olyan tanuló szerepelni fog, akinek a nevében szerepel a beírt szórészlet. Ez hasznos funkció lehet, ha a felhasználó nem ismeri a tanuló teljes nevét, vagy testvérekre akar keresni.
Védőnői besorolásra abban az esetben tudunk szűrni, ha ezt a speciális mezőt kitöltötte a felhasználó a tanulóknál. Ezt a funkciót abban a ritka esetben lehet használni, ha a védőnő az iskolatitkártól eltérő csoportosításban szeretné látni a tanulókat.
A szakma szerinti leválogatás a tanulók adatainál, a Szakma mezőben megadott szövegre keres rá. Így az egy szakmához tartozó tanulókat tudjuk leválogatni.
Nemek szerint leválogathatók külön a fiúk, vagy a lányok. Itt a kereső a tanuló adatainál jelölt fiú/lány jelölőnégyzeteket vizsgálja.
Az évfolyam megadásával egy teljes évfolyam tanulóit is listázhatjuk.
Születési intervallum megadásával az adott születési intervallumba tartozó tanulókat lehet leválogatni. Erre legtöbbször a 16 éves szűrendők listázásakor, vagy gyógypedagógiai iskolák korcsoportjainak leválogatásakor, pl. korcsoport szerinti oltások esetében lehet szükség.
Az Aktív jelölőnégyzet alapértelmezetten kipipált, tehát az iskolában tanuló, szűrendő diákokat válogatja le. Ha nem csak az aktív, hanem minden tanulót (pl. kijelentkezettet is) szeretnénk listázni, akkor távolítsuk el az Aktív jelölőnégyzetből a pipát, és ne legyen egyik jelölőnégyzet sem kitöltve. Ha csak a kijelentkezett, vagy végzett tanulókra kíváncsi a felhasználó, akkor ezeket a jelölőnégyzeteket kell kitöltenie, ill. itt akár megadhatók az évszámok is, ha tovább szeretné szűkíteni a találatok számát.
A Páros évfolyamok jelölőnégyzet kipipálásával a páros évfolyamokon tanulókat lehet megnézni.
A képen látható Tanév és Feladatellátási hely szűrők csak koordinátor jogosultsággal elérhetők. Ha olyan tanulót szeretnénk megkeresni, akinek csak a nevét, vagy névrészletét ismerjük, de semmilyen más adatunk nincs, nem ismert, hogy mikor járt az iskolába, melyik feladatellátási helyen tanulhatott, akkor célszerű a Tanév és Feladatellátási hely szűrőket üresre állítani és az egész leválogató panelen kizárólag a Név szűkítő mezőt kitölteni.
A KRÉTA IER modul
Az IER módot ad - speciális esetekben - új tanuló felvételére is, a tanuló ilyen esetben az „Előzetes alkalmassági” osztályba kerül az IER-ben. Ez az osztálytípus nem szerepel a KRÉTA Alaprendszerben, ebbe az osztálytípusba nem szinkronizál a KRÉTA tanulókat. Erre akkor van szükség, ha a tanuló még nem az iskola tanulója, pl. nyolcadik évfolyamra jár egy általános iskolában, és a középiskolába csak előzetes alkalmassági vizsgálaton jelenik meg. Ha a tanuló később beiratkozik az adott iskolába és bekerül az iskola KRÉTA alaprendszerébe, akkor az adatai a napi adatszinkronizáció során összekötésre kerülnek a KRÉTÁ-ból kapott személyes adatokkal, és osztályba sorolással. A tanulók “Előzetes alkalmassági” osztályba töltésének van egy gyorsabb módja a Szerviz/Tanulók betöltése alkalmasságihoz menüpontban, aminek ismertetésére később kerül sor.
A tanuló osztályba sorolása kötelező, mindig a KRÉTA szerinti osztályba sorolást tükrözi. Az előzetes alkalmassági vizsgálat során még nem az iskola tanulóit egy speciális, ún. „előzetes alkalmassági” osztályba soroljuk. Az „előzetes alkalmassági” osztályok a KRÉTA Alaprendszerben nem, kizárólag a KRÉTA IER-ben léteznek.
Tanulók kötelezően megadandó adatai: tanuló neve, osztálya, születési helye és ideje, neme és anyja neve! |
A tanuló törzsadatfelületen tanuló alapadatokat, a család adatait, az egészségügyi alapadatokat, mentálhigiénét, anamnézist, az eddigi iskolákat és az egyéb anamnézis adatait külön füleken, kezeljük.
Fontos: Itt jelennek meg a Gondviselők – KRÉTÁ-ból átvett – elérési adatai: telefonszám, email cím. A KRÉTÁ-ból átvett adatok szerkeszthetők, módosíthatók, de ha a KRÉTÁ-ban is javításra kerül, a szinkronizáció az ott bevitt javított adatokkal felül fogja írni.
Amennyiben egy gondviselő feliratkozott és rendelkezik email címmel, akkor email üzenetet kap új iskola-egészségügyi dokumentum létrehozásakor (gondviselőnek küldés funkció esetén), ill. online értesítés küldhető nekik a KRÉTA IER felületéről. Alapbeállításként minden gondviselő feliratkozott, de az iskola-egészségügyi személyzet ezt megváltoztathatja.
környezettanulmányi adatok.
Az itt megadott anamnézis adatok (a vérzékenység, krónikus betegség és T.B.C kivételével) átkerülnek a 16 éves záróvizsgálat anamnézis részébe. A 16 éves lap leírását egy későbbi fejezetben részletezzük.
Az Iskola fülön az iskolalista a tanuló eddigi iskoláit, az ottani tanulmányainak kezdetét és végét mutatja, ha a védőnőnek szüksége van erre az adatra. A korábbi iskolák törzsét az iskola-egészségügyi koordinátor bővítheti, rendszerezheti a Szervezőmunka / Személyek és iskolák / Iskola almenüben.
Itt rögzíthetőek a tanuló korábbi
Új tanuló felvitele az „Új tanuló” gombbal lehetséges. Az új tanuló minden esetben az „Előzetes alkalmassági” osztályba fog kerülni. Miután a tanuló a KRÉTA Alaprendszerben is rögzítésre került az éjszakai adatszinkron a tanulót a megfelelő osztályba fogja sorolni az IER-ben is.
A tanuló adatainak megtekintése a tanuló leválogatása után, a tanuló neve előtt megtalálható nagyító ikonnal, módosítása pedig a ceruza ikonnal történik. A ceruza ikon megnyomása után a tanuló adatlapja jelenik meg, ahol adatait módosítani lehet majd „Mentés”-sel rögzítjük.
Törölni csak olyan tanulót lehet, akit a KRÉTÁ-ból nem szinkronizált a rendszer (IER-ben vették fel), és semmilyen iskola-egészségügyi esemény nem kapcsolódik hozzá (csak téves felvitel esetére fenntartott lehetőség). Ha a törlés engedélyezett, a listában a kuka ikon is látszik.
A kuka ikonra kattintva, megerősítő kérdés után, a tanuló adata törlésre kerül.
Az összesített lap a tanulóval az intézményben végzett iskola-egészségügyi tevékenységek összefoglaló kimutatása, melyet pdf formátumban lehet letölteni, és azt nyomtatni. Az összesített lap a tanuló adatlapról készíthető el.
Amennyiben emailben történő továbbításra szánjuk az átvevő Védőnő számára, célszerű jelszóval védett dokumentumban lekérni.
A tanuló adatlapon megadott összes adat – egy, vagy a leválogatott összes – tanulóra excelbe exportálható.
A tanuló menüből, a leválogatott tanulókról egyszerű adattartalmú névsor nyomtatható (Pdf).
A szinkronizáló minden éjszaka/hajnalban automatikusan megtörténik.
Az alapszűrés a szűrésre kötelezett tanuló védőnői szűrővizsgálata. Az alapszűrések kezelését az IER-ben, az alábbi, Tanuló menüsorból elérhető gombra kattintva lehet elérni:
Az alapszűréseken vizsgálandók a
A vizsgálat során lehetőség van a tanuló előző alapszűrés vizsgálatainak áttekintésére:
Az alapszűrésen mért és megfigyelt adatok, kiszűrt elváltozások rögzítése a protokollnak megfelelő sorrendben történik. Adatblokkok:
Minden szervrendszerhez rögzíthető vizsgálati módszer/eszköz. Ezeknek az alapértéke iskola-egészségügyi koordinátori szerepkörrel adható meg az Szervezőmunka/Feladatellátás hely/Rendszerparaméterek menüben. Az vizsgálati módszer / eszköz értékek alapbeállítása felülírható a vizsgálat során, az alapszűrés felvitelekor és szerkesztésekor.
Funkcionális lehetőségek
Iskola- vagy háziorvoshoz küldve négyzetek kipipálásával a védőnő az iskolaorvosnak jelezheti a kiszűrt problémát.A program az éves jelentés készítésekor a kiszűrve és a háziorvoshoz küldve pipák számát figyeli az E tábla “Összes kiszűrt gyermek közül az iskola/háziorvoshoz küldöttek száma” celláinak számolásakor.
● A Megjegyzés mezők szövegébe előre megírt sablon szövegrészletek is beilleszthetők (napocskás mezők). A sablon szövegrészletek használatát a Szövegsablonok használata, „napocskás” mezők c. fejezetben részletezzük.
● A megtekintésre iskola-egészségügyi koordinátor és asszisztens joggal is van lehetőség.
● Új alapszűrés felvitelére a védőnőnek és a tanulóhoz tartozó iskolaorvosnak van joga.
● Korábbi alapszűrés szerkesztésére, törlésére az adott tanévben, azon iskolaorvosnak vagy védőnőnek van lehetősége, aki azt létrehozta.
A lezárt tanévekben létrehozott alapszűréseket nem lehet szerkeszteni és törölni.
A „Gondozásba véve” jelölőnégyzet bepipálása után, a Mentés gombra kattintva az IER listázza a megjelölt gondozásba vételeket és a lezárandó gondozásokat.
Mentés után a “Gondozások kezelése alapszűrés után” ablak jelenik meg ahol a gondozásokat létre tudjuk hozni I (igen), vagy le tudjuk zárni N (nem). Amennyiben már létezik gondozás az adott szervrendszerre, akkor a meglévő gondozás fokozottá is tehető. A gondozások alapértelmezetten N (nem) válasszal jelennek meg, melyre kattintva át tudjuk állítani I (igen)-re.
Amennyiben átállítjuk a kívánt választ „Igen”-re, menthetjük a beállított válaszokat, vagy át is ugorhatunk a mentés után a gondozási adatok tovább szerkesztésére.
Alapszűrésből gondozásba vétel esetén, a gondozás mindig az adott szervrendszerre vonatkozólag, az alapszűrés dátumával megegyező kezdő dátummal jön létre.
Alapszűrés leletek
A védőnői szűrési tevékenységet leletadási kötelezettség terheli a törvényes gondviselő felé.
Az Alapszűrésből a rendszer leletet generál PDF formátumban.
● A Nyomtatás gombra kattintva a rendszer (a böngésző beállításától függően letölti vagy) kinyomtatja a védőnői alapszűrés leletét. A nyomtatott leletek mentésre kerülnek az IER-ben, és később is megtekinthetők a Kimenő dokumentumok menüpontban.
● Gondviselőnek küldésre is lehetőség van, ha a tanulónak van olyan gondviselője, akinek van email címe, és feliratkozott az email értesítésekre. A gondviselőnek való küldés után, a gondviselők az IER gondviselői felületén megtekinthetik az új iskola-egészségügyi dokumentumot.
A szülőkkel megosztott dokumentumok a létrehozó felhasználó által, később is megtekinthetők a Kimenő dokumentumok menüpontban.
Az IER a lelet (mentett PDF állomány) eléréséhez szükséges linket, egy általános tájékoztató szöveggel kísérve, a gondviselő e-mail címére küldi el. Csak azon gondviselőknek lehet elküldeni a leletet, akiknek az e-mail címe rögzítve van a KRÉTA IER-ben (ahová a KRÉTA Alaprendszerből szinkronizálódik). A gondviselő az e-mail-ben kapott linkre kattintva a KRÉTA Alaprendszerben használt (Gondviselői, nem tanulói) belépésével azonosítva magát, bejut az IER Gondviselői felületére, ahol megtekintheti, letöltheti a tanuló leletét.
Az export funkciók a védőnői szűrés alkalmával keletkezett minden adat (tetszés szerinti válogatásban) kiküldésének lehetőségét biztosítja táblázat formájában. Ezzel lehetőség van osztálytükrök/iskolatükrök készítésére, vagy NETFIT netfit adatok továbbítására a testnevelő kollégák számára is.
A Tanuló menüsor, Export /Alapszűrés funkcióval, a leválogatott tanulók, megadott dátumok közé eső összes alapszűrési adata excelbe exportálható.
Ezt a következőképpen tudjuk megtenni. Leválogatjuk az összes tanulót (adott osztályt), majd rákattintunk az Export gombra. A képen látható lehetőségekből tudunk választani.
Kiválasztjuk az Alapszűrést:
Beírjuk a kívánt leválogatási értéket:
Az EXPORTÁLÁS gomb megnyomása után egy Excel file-ba töltődik le a kívánt eredmény.
A Lekérdezések főmenüben között, lehetőség van adott időszakban szűrt/ nem szűrt (adott évfolyamos, adott életkorú) tanulók leválogatására, illetve az Alapszűrés / szűrés adatok háziorvosok szerinti leválogatására és jelszóval védett export letöltésére is.
A szűrések kezelését az IER-ben, az alábbi, tanuló menüsorból elérhető gombra kattintva lehet elérni:
A gomb megnyomása után, a tanulóhoz tartozó korábbi szűrések közül mindig a legutolsó jelenik meg a felületen, a bal felső sarokban lehet a korábbi szűrések dátumai közül választani.
A szűrés, azaz az orvosi szűrés során, a program a szűrési protokollt követve, az egyes szervrendszerekhez köthető elváltozások rögzítésére ad módot:
● A leggyakoribb, illetve az éves jelentés C táblájában jelentendő betegségeket felajánlja.
● A diagnózisok megadásakor a BNO besorolást követi (BNO adatszótár használatával és a leggyakoribb elváltozásokhoz a BNO hozzárendelésével).
● A megjegyzések és általános státusz szervrendszerenként megadhatók.
● A szervrendszeri „Normál státusz” leírások sablon szövegét az iskolaorvos adatainál előre be lehet állítani. Az új szűrések felvételénél a legutóbb beállított normál (negatív) státusz szövegek fognak megjelenni az egyes szervrendszerek státusz mezőinél.
● Az előző szűrővizsgálat adatainak másolását, a tapasztalt elváltozásokkal együtt a következő vizsgálat elején felajánlja az IER.
● A szűrés során talált elváltozásoknál (diagnózis kiválasztása, és/vagy kiszűrve, szakrendelésre küldve négyzetek jelölése) az adott szervrendszer megnevezését vastag betűvel kiemeli a program.
● Az egyes rögzített, vagy korábbi szűrés adatokból átemelt elváltozásokat összesíti és kiemelten jeleníti meg a jobb felső sarokban lévő Elváltozások gombbal előhívható, és zárható panel.
Együtt kezeljük, de típusaiban megkülönböztetjük az általános szűrővizsgálatot az alkalmassági vizsgálat egyes fajtáitól, valamint a 16 éves kori záróvizsgálattól. Az Alkalmassági vizsgálat speciális adatait külön fülön lehet rögzíteni.
Az alábbi Szűrési fajták elérhetőek:
Alkalmassági vizsgálat esetén az alábbi szűrés típusok érhetőek el:
● Számos szöveges mezőben (státuszok, megjegyzések esetén) az IER biztosítja a felhasználó számára az egyéni sablonok (újra felhasználható, előre megírt szövegrészletek) megadásának lehetőségét a megjegyzés rovatokban – ezek lehetőségét a „napocska” ikon jelzi.
Szűrés létrehozása: A Tanulók / Szűrés funkcióban a Felvitel gomb csak az osztályhoz rendelt iskolaorvos, védőnő és asszisztens számára aktív.
Korábbi szűrés megtekintése, szerkesztése: A Szűrés menüben a korábbi szűrések közül a legutolsó jelenik meg a felületen. A bal felső sarokban lehet a korábbi szűrések dátumai közül választani. A szűrés ablak bal alsó sarkában – az osztályhoz rendelt védőnő, iskolaorvosi vagy egészségügyi-asszisztens szerepkörű felhasználónak – a szűrés a Szerkesztés gombbal megnyitható, a Törlés gombbal törölhető.
Általános, szűrésekre is vonatkozó szabály, hogy az előző tanév szűrései nem módosíthatók és nem törölhetők.
A szűrés során az egyes diagnózisok miatt, több esetben van lehetőség a „szakrendelésre küldve” pipa beállítására. A szűrés mentésekor ezekről a továbbküldésekről – szervrendszerenként a megfelelő szakrendelés felajánlásával, a diagnózis szűrésből való átemelésével – a rendszer felajánlja mentésre és nyomtatásra a beállított beutalókat.
A felajánlott listából a beutalás (beutaló típusú továbbküldés)
Mentéskor csak azok a továbbküldések jönnek létre, melyeket a felhasználó az Igen/Nem oszlopban I (igen)-nek jelölt. A létrehozott továbbküldések a későbbiekben is kezelhetők a tanuló menüsor Továbbküldések menüpontjában.
Ha a Szűrésnél bejelölünk egy gondozásba vételt, mentése után a „Gondozások kezelése szűrés után” listán megjelenik a Gondozásba vétel választhatósága. Amennyiben már létezik gondozás az adott szervrendszerre, akkor a meglévő gondozás fokozottá is tehető. A gondozások alapértelmezetten N (nem) válasszal jelennek meg, melyre kattintva át tudjuk állítani I (igen)-re.
Szűrésből gondozásba vétel esetén, a gondozás mindig az adott szervrendszerre vonatkozólag, az alapszűrés dátumával megegyező kezdő dátummal jön létre.
A szűrési adatoknál, a csont, izom, kötőszövet szervrendszernél automatikusan kijelzésre kerülnek a gyógytestnevelés aktuális adatai. Amennyiben a felvitel során a gyógytestnevelésre utalás jelölőnégyzetet az iskolaorvos megváltoztatja, a gyógytestnevelés létrehozását, vagy lezárását a mentés után felajánlja az IER.
A gyógytestnevelést létrehozni, vagy lezárni a Szűrés menüből csak felvitel módban lehet, utólagos szerkesztésnél már nem. Ha a Szűrés menüből már nem tudjuk a gyógytestnevelést szerkeszteni, akkor közvetlenül a Gyógytestnevelés menüpontot érdemes használni helyette.
Szűrés leletek, dokumentumok
A szűrés megtekintésekor a felület alján található funkciógombokkal lehetőség van lelet nyomtatására vagy gondviselőnek kiküldésére, alkalmassági lap készítésére, illetve – ha a tanulónak már van 16 éves alapszűrése és szűrése is mentve – a 16 éves lap elkészítésére is.
● Az orvosi szűrés adatai excel táblázatba exportálhatók (Tanuló menü Export / Szűrések)
● A Lekérdezések / Alapszűrés –szűrés lekérdezés menüpontban az elvégzett szűrővizsgálatok, illetve az adott időszakban nem szűrt tanulók több szempont szerint szűrhetők.
● Lekérdezések / Leletek továbbítása háziorvosnak menüpontban az orvosi, és a védőnő szűrővizsgálat eredményét - a tanulók háziorvosai szerint szétválogatva – (jelszóval védett) excelbe exportálhatjuk, és a háziorvosok felé továbbíthatjuk.
A tanuló személyes adatok, a törzslapján rögzített anamnézis adatok és az utolsó szűrővizsgálatokból kiemelt adatok összesítve a 16 éves lapon nyomtathatók. Ha a tanuló elvégezte az Elsősegély-nyújtási ismeretek tanfolyamot, ennek számát a Tanuló alapadatainál tudjuk felvinni. Az ide rögzített eredmény a 16 éves lapon is szerepel.
16 éves lapot a tanuló osztályához rendelt iskolaorvos, védőnő vagy iskola-egészségügyi asszisztens tud létrehozni alapszűrésből és szűrésből egyaránt.
Tanuló/Anamnézis
Tanuló/Alapadatok – Elsősegélynyújtás ismeretek
16 éves lap nyomtatása: Tanuló/Alapszűrés/16 éves lap nyomtatás
16 éves lap nyomtatva
A Továbbküldés funkcióval a tanulónak beutalót, javaslatot, igazolást állíthatunk ki, a korábbi továbbküldések megtekinthetők, ellenőrizhetők. A beutalón rögzített kontroll időponttal napi feladat kerül mentésre a tanulóhoz.
A továbbküldések két fő típusát különböztetjük meg az IER-ben.
A Továbbküldések menüben láthatjuk a tanuló korábbi papíralapú továbbküldéseinek és eBeutalóinak a listáját. Innen érhetők el a funkciógombok, melyek lehetőséget nyújtanak ezeknek a nyomtatására, szerkesztésére és tévesnek jelölésére. Egyes funkciók eltérnek a hagyományos, papíralapú továbbküldéseknél és az eBeutalóknál, emiatt ezeknek a részletezésére külön alfejezetben kerül sor.
A továbbküldéseket minden esetben automatikusan generált naplósorszámmal látja el az IER. Az induló naplószámot az iskola-egészségügyi koordinátor szerepkörű felhasználó állíthatja be a feladatellátási hely beállításainál (lásd Kezdő lépések / Feladatellátási hely szerkesztése).
A generált naplószámokról (és beutalókról) lekérdezés készíthető a Lekérdezések / Naplószám lekérdezés menüben. Itt adott naplószámú továbbküldések keresésére is lehetőség van.
Papíralapú továbbküldések létrehozására, szerkesztésére és tévesnek jelölésére az osztályhoz rendelt védőnőnek, iskolaorvosnak és az iskola-egészségügyi asszisztensnek van joga. Továbbküldés többféleképpen hozható létre az IER-ből:
Az akut ellátásból és szűrésből létrehozott továbbküldések is megjelennek a Továbbküldések menü listájában. Ezekre is ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint a Továbbküldések menüből létrehozott továbbküldésekre. Az akut ellátásból és szűrésből való létrehozást a dokumentum releváns részeiben részletezzük.
A papíralapú továbbküldésekben az alábbi képernyőképen látható adatokat rögzíthetjük és kezelhetjük.
Amikor a tanuló visszahozza a kapott leletet – a továbbküldéshez felvihetők a vizsgálati eredmények és a diagnózis.
A Napi feladat kezelése (a Kontroll időpont körül a lelet megérkezésekor) során megadott eredményeket (Gyanú igazolódott, diagnózis, megjegyzés adatok) ide is menti a rendszer.
A továbbküldések listából, ha a kijelölt továbbküldés akut ellátásból jött létre, lehetőség van az akut ellátás azonnali megnyitására is a lista felett, illetve a sorban elhelyezkedő Akut ellátás gombbal.
A továbbküldések listában, a papíralapú továbbküldések sorában kétféle nyomtató ikon helyezkedik el, melyek lehetőséget adnak teljes (bármilyen papírra), illetve nyomdai beutaló sablonra (részleges) történő nyomtatásra is.
A továbbküldések sorban megjelenő funkciókat az alábbi ábra mutatja be:
Az eBeutaló típusú továbbküldések az EESZT-be küldendő beutalók. Az iskolaorvos által beküldött beutalók az EESZT-ben tárolódnak és elérhetővé válnak az igénybe venni kívánt ellátó intézmény orvosai számára. Ezáltal akár már a beteg megérkezése előtt is tervezhetővé válik az ellátás és a beteg jelentkezésekor már megbízható formában és tartalommal rendelkezésre állnak a beutaláshoz kapcsolódó betegadatok, így az ellátó orvos gyorsabban és megalapozottabban kezdheti meg diagnosztikai és terápiás tevékenységét.
Az eBeutalók létrehozása a Továbbküldések menüből, kizárólag iskolaorvosi szerepkörű felhasználónak, az eBeutaló gombbal lehetséges.
eBeutaló létrehozásához előfeltétel, hogy az iskola-egészségügyi koordinátor előzetesen beállítsa az orvos EESZT azonosítóit a tanuló osztályához tartozó feladatellátási helyre. Fontos, az eBeutalónál a beutaló intézmény NEAK kódja is meg legyen adva! Ennek hiányában az eBeutaló gomb nem elérhető a felületen.
Az eBeutalók létrehozásánál fontos, hogy az ellátó intézmény (ahová beutalja a tanulót) helyesen legyen megadva. Ehhez segítséget nyújt az intézményválasztó funkció, mely lehetőséget ad intézmények, szakrendelések keresésére, ill. (a BNO választóhoz hasonlóan) kedvenc, gyakran használt ellátók mentésére.
A kiválasztott egészségügyi szolgáltató megfelelő mezői az OK gombra való kattintás után betöltődnek az eBeutaló megfelelő mezőibe.
eBeutalók írásánál az ellátó intézmény adatain kívül kötelezően megadandó még a
Az eBeutaló részletek szekcióban a beutalók, törvény által meghatározott egyéb mezőinek kitöltésére van lehetőség. Ezek az iskola-egészségügyben ritkábban használt mezők.
Az eBeutalók létrehozása esetén, mentés után az IER legenerálja az EESZT-be küldendő bejegyzéseket, melynek státuszát a Továbbküldések listában is megtekinthetjük.
Ha az EESZT státusz zöld, Beküldött visszaigazolt, akkor további teendő nincs, az EESZT fogadta a beutalót. Amennyiben az EESZT beküldés meghiúsult, további intézkedésre, esetleg valamilyen adatmódosításra (pl. helytelen TAJ szám) lehet szükség. Pontos leírást a hibáról az EESZT-be küldendő elemek listájában kaphat a felhasználó, melyet a felhasználó ikon melletti piros számra kattintva érhet el.
Az EESZT bejegyzések kezeléséről bővebb információkat az Első lépések fejezet, EESZT kapcsolatról c. részében olvashat.
Az eBeutalók mellett az alábbi funkciógombok jelenhetnek meg. Ezeket a funkciókat értelemszerűen a lista feletti gombokkal is elő lehet hívni.
Az IER-ből létrehozott eBeutalókat megtekintheti az iskola-egészségügyi személyzet, de nyomtatni csak akkor lehet, ha a beutalót az EESZT sikeresen befogadta (az EESZT státusza Beküldött - visszaigazolt).
Az IER-ből EESZT-be sikeresen beküldött eBeutalók tartalmi részének (ami EESZT-be kerül küldésre) szerkesztésére nincs lehetőség. Amennyiben téves adatokkal került egy eBeutaló rögzítésre, akkor javasoljuk az eBeutaló törlését, majd egy új eBeutaló kiállítását.
Az eBeutalók ablakban, az eBeutalók követése részben elhelyezkedő mezők, melyek a beutalás eredményének nyomon követésére szolgálnak, továbbra is szerkeszthetők a tanuló osztályához rendelt védőnő, iskolaorvos és iskola-egészségügyi asszisztens számára.
eBeutaló tévesnek (töröltnek) jelölésére csak annak az orvosnak van lehetősége, aki azt létrehozta. A Téves eBeutaló gombra kattintva az alábbi felugró ablak jelenik meg, melynek mezői értelemszerűen kitöltendők. A törlés okának megadása és a pácienssel való egyeztetés tényének rögzítése a törlésnél kötelező.
A Törlés gombra való kattintás után, az IER elkészíti a törlés tényéről szóló bejegyzést az EESZT-nek, ami a szokásos módon kerül elküldésre.
Az IER-ben létrehozott és tévesnek jelölt (törölt) eBeutalók a Naplószám lekérdezés menüből továbbra is visszakereshetők.
A tanuló akut rosszullét esetén az orvosi rendelőbe érkezhet elsősegély ellátásra. Az akut ellátások kezelését az IER-ben, az alábbi, tanuló menüsorból elérhető gombra kattintva lehet elérni:
A menüpontban a védőnő, iskolaorvos és iskola-egészségügyi asszisztens szerepkörű felhasználó tud létrehozni, szerkeszteni és törölni akut ellátásokat.
Amennyiben az orvos jelen van a rendelőben, ő látja el (EESZT Eseménykatalógusba jelentendő esemény), amennyiben nem, akkor a védőnő. Védőnői rögzítés esetén nem lesz beküldendő EESZT esemény.
Az akut ellátásban:
Az akut ellátásról lelet nyomtatható (egyszerűsített és normál), illetve a lelet gondviselőnek is küldhető.
A Lekérdezések / akut ellátás lekérdezés menüpontban az akut ellátások lekérdezhetők név, osztály, időszak, diagnózis szerinti szűréssel. Ez szolgálhat betegforgalmi naplóként is. A lekérdezett akut ellátás lista kiexportálható excel formátumban, illetve PDF-ben is nyomtatható / letölthető.
A balesetek kezelését az IER-ben, az alábbi, tanuló menüsorból elérhető gombra kattintva lehet elérni:
A funkcióban, az akut ellátáshoz hasonlóan, a korábbi balesetek listája jelenik meg, illetve új ellátás rögzíthető, a korábbiak szerkeszthetők. A menüpontban a védőnő, iskolaorvos és iskola-egészségügyi asszisztens szerepkörű felhasználó tud létrehozni, szerkeszteni és törölni akut ellátásokat.
A tanuló balesete esetén, amennyiben az orvos jelen van a rendelőben, ő látja el (EESZT eseménykatalógusba jelentendő esemény), amennyiben nem, akkor a védőnő. Védőnői rögzítés esetén nem lesz beküldendő EESZT esemény.
Az iskola-egészségügyi személyzet rögzítheti a baleset okát és az ellátást. Az iskolaorvosnak lehetősége van baleseti jegyzőkönyv kiállítására (lelet nyomtatására) is.
A balesetek listájában a Nyomtatás gombra kattintva kinyomtatható a tanulóhoz tartozó baleseti lista. A Gondviselőnek küldés funkcióval a baleseti lista a gondviselőnek is küldhető.
A gondozás a tanulók különböző okokból, bizonyos időszakokban történő rendszeres ellenőrzését jelenti. Ilyenkor az iskola-egészségügyi szolgálat a kötelező szűréseken túl is foglalkozik az adott tanulóval. Az oka lehet: szomatikus, mentális, szociális, egyszerre több ok is fennállhat. A tanéves jelentés útmutatójának megfelelően a B tábla 2-3. pontjába csak a fokozott gondozott pipával rendelkező tanulók számolódnak.
A gondozások kezelését az IER-ben, az alábbi, tanuló menüsorból elérhető gombra kattintva lehet elérni:
Gondozásokat a védőnő és az iskolaorvosi szerepkörrel rendelkező felhasználók hozhatnak létre és szerkeszthetnek, törölni orvos csak orvos által létrehozottat, védőnő pedig csak védőnő által létrehozott tud.
Gondozásba kerülés módja:
1. A védőnői alapszűrésen a védőnő eltérést talál valamelyik általa vizsgált területen. Az alapszűrés adatainak rögzítésekor kipipálja a gondozásba véve jelölőnégyzetet is. Mentéskor a program felajánlja a gondozásba vételt, és elfogadás után menti az adatokat – a gondozásba vétel okát a gondozásba vétel pipa adatblokkjától függően testméretek miatt gondozott, szemészeti gondozott, fül-orr-gége gondozott, endokrin szervrendszer miatt gondozott, mozgásszervi gondozott, kardiovascularis gondozott, általános személyi higiéné miatt gondozott, bőr miatt gondozott, okokkal tölti automatikusan.
2. Az orvosi szűrésből az orvos is felvehet gondozást, amikor kipipálja a Gondozásba véve jelölőnégyzetet. Mentéskor a program felajánlja a gondozásba vételt, és elfogadás után menti az adatokat. A gondozásba vétel okát a gondozásba vétel pipa adatblokkjától függően bőr miatt gondozott, mozgásszervi gondozott, szemészeti gondozott, fül-orr-gége gondozott, fogászati gondozott, emésztőrendszer elváltozása miatt gondozott, testméretek miatt gondozott, endokrin szervrendszer miatt gondozott, légzőrendszer miatt gondozott, kardiovascularis gondozott, húgy és ivarrendszer miatt gondozott, idegrendszer miatt gondozott, mentálhigiéné miatt gondozott, allergiás megbetegedések miatt gondozott okokkal tölti automatikusan
3. A tanuló valamilyen panaszával felkeresi a védőnőt/orvost a kötelező éves szűrésektől eltérő időpontban. Ekkor is gondozásba vehető az adott tanuló, de ebben az esetben nem az alapszűrés funkcióból, hanem közvetlenül a Gondozás menüben, a Létrehozás gombbal kell a védőnőnek/orvosnak felvitelt végrehajtani, és az adatokat megadni. A gondozás három fajtáját különböztetjük meg a szomatikus, a mentális, és a szociális. Ezt pipával lehet jelezni, a gondozásba vétel okánál, vagy ha a BNO-t ismert, megadhatjuk, és a program automatikusan beemeli a BNO-t, mint ok. További BNO megadása esetén a Gondozásba vétel okát bővíti az új diagnózissal.
A gondozott tanulókkal kapcsolatos műveletek esetében, a tanuló neve mellett megjelenik a gondozottság ténye. A lenti képen egy új akut ellátás példáján keresztül látható, hogy hogyan jelenik meg a gondozott státusz az IER funkcióknál:
a gondozási folyamatot be is lehet fejezni, ha a tanuló elváltozása meggyógyul, megszűnik, ekkor a befejezés dátumát kell megadni. (Gondozás szerkesztése). Másik módja, az alapszűrés adminisztrációja során, ha már nincs szükség további gondozásra az adott elváltozással kapcsolatban, akkor a védőnő kiveszi az alapszűrés menü, gondozás jelölőnégyzetből a pipát és ezzel – mentés során- a Gondozás adatoknál a gondozás befejezése dátumhoz bekerül az adott alapszűrés dátuma.
Kapcsolódó funkciók:
● A tanuló gondozásainak listája kinyomtatható és excelbe exportálható a Gondozások menüből.
● A kiválasztott vagy a leválogatott tanulók megadott időszakban kezdett gondozásairól excel export készíthető Tanulók / Export funkció / Gondozások funkcióval.
● A Lekérdezések/Gondozás menüpontban a gondozások több tanulóra, több szempont szerint szűrve lekérdezhetők, nyomtathatók, ill. excelbe exportálhatók.
A védőnő/orvos a gondozási tevékenységeit itt naplózhatja, pl. megméri a tanuló testsúlyát, megméri a vérnyomását, beszélget a helyes táplálkozásról a tanulóval.
A gondozási tevékenységek kezelését az IER-ben, az alábbi, tanuló menüsorból elérhető gombra kattintva lehet elérni:
Gondozásokat a védőnő és az iskolaorvosi szerepkörrel rendelkező felhasználók hozhatnak létre, ők szerkeszthetik és törölhetik is őket.
Kapcsolódó funkciók:
● A tanuló gondozási tevékenységeinek listája kinyomtatható, gondviselőnek küldhető, ill. excelbe exportálható a Gondozási tevékenység menüből.
● A kiválasztott vagy a leválogatott tanulók megadott időszakban kezdett gondozási tevékenységeiről excel export készíthető Tanulók / Export funkció / Gondozás tevékenység funkcióval.
● A Lekérdezések/Gondozási tevékenység lekérdezése menüpontban a gondozási tevékenységek több tanulóra, több szempont szerint szűrve lekérdezhetők, nyomtathatók, ill. excelbe exportálhatók.