A tankötelezettség teljesítésének a megkezdése, az általános iskolai tanulói jogviszony keletkezésének a folyamata a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény és a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII.31.) EMMI rendelet alapján történik.
Az egyházi köznevelési intézmények és a magán köznevelési intézmények a fenti jogszabályokban foglalt, az általánostól eltérő szabályok szerint működhetnek és szervezhetik tevékenységüket. Nem kell alkalmazniuk a gyermekek, tanulók felvételével kapcsolatos rendelkezések közül a kötelező felvételre vonatkozó rendelkezéseket.
Az intézményi beiskolázás folyamata a szülők első találkozása az intézményekkel, amely folyamat az utóbbi években több változtatáson is keresztülment, azonban a folyamat teljesen elektronikus megvalósítására eddig nem került sor.
szülők/törvényes képviselők
A lépések leírását a szövegre kattintva érheti el.
Az iskolai beiratkozás idejéről, az erről való döntés és a jogorvoslat benyújtásának a határidejéről a területileg illetékes tankerületi központ közleményt vagy hirdetményt ad ki a beiratkozás első határnapját megelőzően legalább harminc nappal. A területileg illetékes tankerületi központ meghatározza és közzéteszi az iskolák felvételi körzetét, továbbá a pedagógiai szakszolgálatot ellátó intézmény működési körzetét. A tankerületi igazgató gondoskodik arról, hogy a területi hatálya alá tartozó, valamennyi felvételre kötelezett általános iskola közzétegye a saját honlapján a felvételi körzetére vonatkozó információkat, továbbá az óvodákban és az általános iskolákban kerüljön kifüggesztésre az összes települési iskola és körzete. Azon települések esetében, ahol nincs iskola, a kötelező felvételt biztosító iskoláról a helyben szokásos módon tájékoztatják a szülőket. Ennek érdekében a tankerületi igazgató folyamatosan kapcsolatot tart a települési önkormányzatokkal. A tankerületi igazgató az intézményvezetőkön keresztül - illetve a közvetlenül a tankerületi központhoz forduló szülők esetében személyesen - gondoskodik a korrekt és teljes körű tájékoztatásról. A területileg illetékes tankerületi központ megküldi a körzetes (kötelező felvételt biztosító) intézmények számára a körzetes nebulók listáját. (Ezt a listát az állami intézmények feltöltik a KRÉTA rendszerükbe.) Ahol sport- és művészeti emelt szintű oktatás folyik és ehhez az iskola pedagógiai programja szerint alkalmassági vizsga szükséges, az iskolai beiratkozás időpontja előtt azok eredményeiről tájékoztatják a szülőket. KRÉTÁ-t használó intézménybe a beiratkozást megelőzően a szülőknek/gondviselőknek lehetőségük van előzetes jelentkezést benyújtaniuk az e-Ügyintézés Beiratkozás Általános Iskolába menüpontban, ahol gyermekük adatait meg tudják adni a választott általános iskolába. |
Az intézmény igazgatója gondoskodik a beiratkozás napján a megfelelő személyi és tárgyi feltételek biztosításáról. Az intézménynek a beiratkozáshoz szükséges dokumentumokat a beiratkozás napján (a beiratkozáshoz szükséges adatok online beküldése esetén is!) személyesen egyeztetik a szülőkkel (törvényes képviselőkkel). (Állami intézmények esetén a nebulók adatait rögzítik a KRÉTA rendszerükben) A tanköteles tanuló tanulmányainak külföldön történő folytatását - a tanköteles gyermek nyilvántartása céljából - be kell jelenteni a lakóhely, ennek hiányában a tartózkodási hely szerint illetékes köznevelési feladatokat ellátó hatóságnak, vagy, ha a tanuló már hazai iskolába beiratkozott, az iskola igazgatójának. A külföldön töltött ideiglenes tanulmányi időszak e-Ügyintézés keretében történő bejelentésének részletes leírása megtalálható itt. |
Az intézmény vezetője tájékoztatja a fenntartóját a felvételre, elutasításra és sorsolásra javasolt tanulókról. (Az egyházi köznevelési intézmények és a magán köznevelési intézmények eltérő szabályok szerint működhetnek) A tanulók osztályba sorolásának tervezésénél figyelembe kell venni azon körülményt, hogy lehetnek olyan, az iskola felvételi körzetébe tartozó tanulók, akiket a fellebbezési eljárás eredményeként el kell helyezni az adott iskolában. Továbbá figyelemmel kell lenni arra is, hogy az óvodák által a szakszolgálati ellátórendszerbe irányított tanulóknak beiskolázására született-e már döntés, illetve az mikorra várható. A fenntartó kiszűri az esetlegesen több intézménybe is beiratkozó gyermekeket, meghatározza az általa fenntartott iskolában a következő tanévben indítható első osztályok számát, dönt a maximális osztálylétszám túllépésének engedélyezéséről (a döntés során figyelembe veszi az egyes iskolák szakmai alapdokumentumában meghatározott maximálisan felvehető tanulólétszámot, az osztályindításhoz szükséges személyi és tárgyi feltételek meglétét). A fenntartói döntésekről a fenntartó vezetője írásban tájékoztatja az intézményeket. Az intézményvezetők meghozzák a tanulók felvételével kapcsolatos döntésüket, amelyekről írásban tájékoztatják az érintett szülőket. Az e-Ügyintézés keretében meghozott határozatokról részletes leírás olvasható itt. |
A beiskolázási folyamat előzetes jelentkezése során – e-Ügyintézéssel – a Nebulók adatainak rögzítésekor a szülőnek/gondviselőnek az űrlapon ki kell választani az intézmény feladatellátási helyét. Ahhoz, hogy ezt meg tudják tenni, minden intézménynek ellenőrizni szükséges a KRÉTA rendszerében beállított ellátott oktatási-nevelési feladatokat.
Az intézményi adatok ellenőrzéséhez a KRÉTA Adminisztrációs rendszer felületére belépve végezze el az alábbi műveleteket:
Amennyiben szükséges, vegyen fel új működési helyet, melyet a következőképpen tehet meg:
Kattintson a „Működési hely felvétele" nyomógombra és adja meg a működési helyhez tartozó adatokat. A Működési helyek felvételekor állítsa be a típusát (székhely, tagintézmény) és vegye fel ahhoz a feladatellátási helyhez tartozó ellátott oktatási-nevelési feladato(ka)t.
A Működési helyek felsorolásánál kérjük, ellenőrizze le, hogy az adott működési helyen ellátott oktatási-nevelési feladatok megfelelően fel vannak-e véve az intézményhez. Kérjük, hogy amennyiben az intézménynek több ellátott feladata is van az adott székhelyen, tagintézményben vagy telephelyen, akkor minden ellátott feladatot külön értékkel vegyenek fel.
Az összes működési hely és ellátott oktatási-nevelési feladat felvétele után láthatjuk a teljes képet.
További fontos feladat az e-Ügyintézési felületen a kiválasztható Tagozatok beállítása az e-Ügyintézés felület / Beállítások - Intézmény menüpont / Intézményi adatok lapfül / Új tagozat felvitele.
Az értékek felvitele vagy módosítását követően a "pipa" jel segítségével lehet elmenteni az adatokat.
A beiratkozás dátuma előtt a körzetes (kötelező felvételt biztosító) iskolaként megjelölt intézmények a területileg illetékes tankerületi központoktól megkapják a felvételi körzetükbe tartozó Nebulók adatait. Ezen adatokat – még a beiratkozás dátuma előtt – az intézményeknek fel kell vinniük a KRÉTA rendszerbe. A lista felvitele csak importálással történhet.
A KRÉTA Adminisztrációs rendszerben az IMPORTÁLÁS menüpontban a „Körzetes nebulók importálása” gombra kattintva lehet felvinni a Nebulókat.
Ezután megjelenik az alábbi ablak, ahol az importálási módokat választhatja ki.
A közzétételben szereplő időpontban, jellemzően áprilisban történik meg a beiratkozás, amikor a szülők/gondviselők által személyesen bemutatott dokumentumok alapján az intézmények adminisztrálják a felvételt kérő Nebulókat.
A beiratkozás adminisztrálása a KRÉTA rendszerbe belépve az "Adatszolgáltatások" menüponton belül a „Beiratkozás” menüre kattintva végezhető el.
Az adminisztrálás folyamata:
Az "Adatszolgáltatások" menüponton belül a „Beiratkozás” menüben a bal oldali szűrő segítségével tudjuk ezt a keresést megtenni.
Amennyiben az alábbi négy mező értéke megegyezik a keresett Nebuló adataival, akkor szerepel a listában:
Amennyiben a szülő/gondviselő az előzetes jelentkezéskor az e-Ügyintézés felületén megadott adatok eltérnek a személyes megjelenéskor bemutatott hivatalos dokumentumokon lévőktől, úgy az intézménynek módosítania kell a Nebuló adatait
A módosításnak két formája érhető el a felületen:
Az "Adatszolgáltatások" menüponton belül a „Beiratkozás” menü listájában nem szereplő Nebuló esetén az „Új” gombra kattintva érhető el a nebuló adatainak rögzítésére szolgáló felület.
Az adatokat értelemszerűen kell kitölteni a szülő/gondviselő által személyesen bemutatott dokumentumok alapján.
A nebulók jelentkezési státuszát a rendszer az adatok felvitelekor a „Függőben” státusz értékre állítja.
A beiratkozáskor bemutatott dokumentumok alapján az alábbi adatok kerülnek rögzítésre:
Nebuló neve
Nebuló születési neve
Nebuló anyja születési neve
Nebuló oktatási azonosító száma
Nebuló neme
Nebuló születési országa, helye és ideje
Anyanyelv, Állampolgárság
Nebuló lakhelyének címe, ennek hiányban tartózkodási helyének címe
Törvényes képviselő neve, rokonsági foka, és elérhetősége
Törvényes képviselő lakcíme
Amennyiben a cím különböző, az alábbi adatokat kell megadni:
Törvényes képviselő (2) neve, rokonsági foka, és elérhetősége
Törvényes képviselő (2) lakcíme
Amennyiben a cím különböző, az alábbi adatokat kell megadni:
Óvoda azonosítója és neve
Jelentkezés feladatellátási helye
Egyéb beiratkozási adatok
eÜgyintézés ügyiratszám
Az "Adatszolgáltatások" menüponton belül a „Beiratkozás” menüben tudjuk a nebulók jelentkezésének státuszát beállítani, illetve módosítani. A táblázatban a Nebulók adatai, valamint az aktuális státuszuk látható.
A státusz beállításához egyszerűen kattintson a státusz gombjára, amely státusz automatikusan beállításra kerül.
Felvett Nebuló beállítása
Felvett tanuló esetén kérjük, a felületen válassza a „Felvéve” értéket.
Nem felvett Nebuló beállítása
Nem felvett Nebuló esetén kérjük, a felületen válassza a „Nem felvéve” értéket.
Szakértői vizsgálat alatt álló Nebuló beállítása
Szakértői vizsgálat alatt álló Nebuló esetén, kérjük, a felületen válassza a „Szakértői vizsgálat folyamatban” értéket.
Nem megjelent nebuló beállítása
A beiratkozáson meg nem jelenő Nebuló esetén kérjük, a felületen válassza a „Nem jelent meg” értéket.
Beiratkozás visszavonva státusz beállítása
Amennyiben a Nebuló Gondviselője a korábban leadott beiratkozást visszavonta, kérjük, a felületen válassza a „Beiratkozás visszavonva” értéket.
Másik intézménybe felvett Nebuló beállítása
Amennyiben a Nebuló óvodában maradt, kérjük, a felületen válassza a „Óvodában maradt” értéket.
Függőben lévő Nebuló beállítása
Amennyiben a Nebuló felvételi státusza még nem tisztázott, kérjük, válassza a felületen a „Függőben” értéket.
A beiratkoztatási folyamat végét jelzi, ha minden tanuló átkerült a „Felvett”, a „Nem felvett”, az „Óvodában maradt”, vagy a „Nem jelent meg” státuszok valamelyikébe.