Oldalfa
Ugrás a metaadatok végére
Ugrás a metaadatok elejére

Ebben a fejezetben mutatjuk be az f-KRÉTA  alkalmazás tipikus képernyőinek főbb oldaltípusait, a szoftverrendszer logikai felépítését, továbbá az alkalmazott  kezelőfelületeket és azok működését egy-egy mintaképernyő segítségével. 

Listák

Az alkalmazás listaképernyői sorokból és oszlopokból épülnek fel, ahol egy sor egy listaelem. Az adott lista fejlécének felső színezett hátterű sorában szerepel a lista megnevezése. A lista megnevezését tartalmazó mező felett megjelenhetnek a listaelemekre vonatkozó figyelmeztetések – jellemzően sárga háttérrel. Az oldal felső részén az adott oldal címe, illetve a cím alatt a másodlagos menürendszer (nem minden esetben jelenik meg) aláhúzott menüpontja ad tájékoztatást az adott lista alkalmazáson belüli elhelyezkedéséről.

A mintaként szolgáló listánk egy konkrét képzés, a Junior frontend fejlesztő képzés résztvevőit tartalmazó lista, melynek megnevezése: „Képzésre jelentkezők, résztvevők listája” .

Mintalista – Képzésre jelentkezők, résztvevők listája

Lista elemeinek sorrendje

A lista oszlopainak megnevezése mellett megjelenhet egy lefelé és felfelé mutató nyilakat ábrázoló piktogram. Ha erre kattint a felhasználó, akkor, betű, vagy számsorrendbe rendezhető a lista a nyilak segítségével. A második kattintásra a lista sorrendjének iránya megváltozik. A piktogramok változása jelzi az aktuális sorrendet. A mintalistában most e-mailcím alapján rendeztük ábécésorrendbe az elemeket.

Listaelemek sorrendje

Keresés, szűrés

A lista oszlopainak megnevezése alatt elhelyezkedő keresőmezőkbe, ha szöveget, számot ír a felhasználó, akkor a listaoszlop tartalmában keres az alkalmazás.

Több keresőmezőt is használhatunk párhuzamosan, tovább szűkítve ezzel a listát. A keresés a listában megjelenő elemek között történik. Ha a lista több elemet tartalmaz, mint amennyi az oldalon megjelenik, akkor a nem megjelenő listaelemekre nem terjed ki a keresés.

Keresőmező használata

Vannak olyan oszlopok, amelyekben előre beállított értékek alapján lehet szűrni. A lehetséges értékek a keresőmező jobb oldalán látható lefelé mutató nyílra kattintva jeleníthetők meg. Az itt kiválasztott elemre kattintva lehet szűrni a listát.

Szűrés legördülő listából választással

Speciális szűrési lehetőség, amikor a lista felett elhelyezett szövegben található linkre kattintva hajthatja végre a felhasználó a lista szűrését a rendszerben beállított feltételek mentén. 

Szövegben elhelyezett, beépített szűrési lehetőség


A keresőmezőkbe írtak törlésével ismét megjelenik valamennyi listaelem.

Összetett keresés, szűrés (PRO)

Ott, ahol több, a listában nem megjelenő szempont alapján is indokolt a keresés/szűrés, a lista fejléc felett jelennek meg a kereső feltételeknek megfelelő mezők. Ahogy a listák egyes oszlopai felett elhelyezett kereső mezők esetében, itt is kombináltan is használhatók a szűrési feltételek, egymással párhuzamosan több szűrési feltétel is megadható. 

Összetett keresés, szűrés

Lapozás, megjelenő listaelemek számának változtatása

A képernyőn megjelenő lista utolsó listaeleme alatt bal oldalon látható a lista adott oldalon megjelenő listaelemeinek száma. Középen helyezkedik el a lapozó felület, jobb oldalon a lapozógombokkal egyvonalban állíthatja be a felhasználó, hogy egy oldalon maximum hány listaelemet kíván megjeleníteni.

Lapozás, megjelenő listaelemek számának változtatása

Tömeges műveletek, kijelölés

A tömeges műveletek elvégzésére és a listaelemek kijelölésére alkalmazott jelölőnégyzetek a lista első oszlopában jelennek meg. A jelölőnégyzetek alkalmazásával egyenként ki lehet választani a megjelölni kívánt listaelemeket. A legfelső jelölőnégyzet jelölésével pedig az adott oldalon megjelenő valamennyi listaelemet ki tudja választani a felhasználó. 

Az oldal alján található funkciógombok egy része a kiválasztott listaelemekre vonatkozik. Ilyen a „Résztvevő dokumentum generálása” és a „Törlés” funkció. A funkciógombokon zárójelben megjelenő 3-as szám azt jelzi, hogy a három kiválasztott résztvevőre történik meg a dokumentumok generálása, illetve a három kiválasztott résztvevő törlése.

Tömeges műveletek, kijelölés

Excel export

A listák exportálhatók a saját gépre letöltésre kerülő Excel fájlok formájában. Az Excel exportot a lista fejlécének jobb oldalán található „felhő ikonra”, vagy a mellette lévő „x elem exportálása” szövegre kattintva lehet kezdeményezni. Ha a listaelemek kijelölésére szolgáló jelölőnégyzetek közül egy sincs bejelölve, akkor az adott oldalon található valamennyi listaelem exportálásra kerül. A jelölőnégyzetek bejelölésével a jelölt listaelemek kerülnek exportálásra. 

Excel export

Műveletek listaelemekkel

Az egyes listaelemek szerkesztése, törlése, bizonyos esetekben másolása (pl. dokumentumsablonok) a lista jobb oldalán található ikonokra kattintva végezhetőek el.

Műveletek listaelemekkel

Listákhoz kapcsolódó funkciógombok

A listák alatt helyezkednek el a listák és listaelemek kezeléséhez szükséges funkciógombok. Ezek száma, alkalmazhatósága függ az adott lista tartalmától, a listaelemek jellegétől, a felhasználó állapotától. Ez utóbbira példa: adatszolgáltatás beküldését csak olyan felhasználó kezdeményezheti, aki ügyintézőként a FAR-ban is rögzítésre került, és megtörtént az f-KRÉTA szervező és FAR ügyintéző összerendelése. 

Listákhoz kapcsolódó funkciógombok

A listaelemek sorrendjének változtatása (PRO)

Ha az adott listaelem sorának elején található piktogram megjelenik a listában, akkor a piktogrammra állva az egérrel, az adott listaelem a listán belül tetszőleges helyre átmozgatható. Ez a funkció elérhető az alábbi listákban:
- A képzési programok kezelésén belül
o a megszerezhető kompetenciák listájánál;
o a potenciális termek és oktatók listáinál;
o a képzési program tematikájánál (részletesebben írunk erről a képzési program szerkesztését bemutató fejezetben);
- A képzések kezelésén belül
o az oktatók és termek listáinál;
o a képzés tematikájánál;
- Az adatszótár értékek listáinál (Beállítások menüpont alatt);

A lista mezőinek szerkesztése a szerkeszthető mezőre kattintva (PRO)

Az adott lista fejlécében a megnevezés mellett, vagy ha csak bizonyos oszlopok mezői szerkeszthetőek, akkor az oszlop megnevezése mellett a ceruza piktogramm jelzi, hogy a tematika egyes mezőire kattintva az adott mező tartalma szerkeszthető a nélkül, hogy az adott elem űrlapját megnyitná a felhasználó. Így a teljes képet látva lehet a tematikát módosítani, alakítani.
Oszlopszélesség állítása
A lista fejlécében az egyes oszlopokat elhatároló szegélyre állva az adott oszlop szélessége állítható annak érdekében, hogy a táblázat optimális helykihasználással jelenjen meg.

 Űrlapok

Az alkalmazásban elérhető űrlapok elsődleges funkciója a rendszerben tárolt adatok strukturált kezelésének, rögzítésének és módosításának biztosítása. Az űrlapon a piros csillaggal jelölt mezőket kötelező kitölteni. Amennyiben a felhasználó nem tölti ki a kötelező mezőket, az adott űrlap nem elmenthető. Az űrlapok különböző típusú mezőkből épülhetnek fel, a szerint, hogy milyen formátumú adatok rögzítésére szolgálnak:

  • szabadszöveges mező – ilyen például a minta űrlapon található viselt név, vagy születési név;

  • mező választható értékekkel – például a résztvevő neme;

  • dátumot tartalmazó mező – naptárválasztóval;

  • címet tartalmazó mező – címszerkesztővel.

Űrlapok mezői

Vannak olyan mezők az alkalmazásban, amelyek összetett információk rögzítésére biztosítanak lehetőséget. Ilyen például a személyek alapadatait tartalmazó űrlapon az idegennyelv-ismeret rögzítésére szolgáló mező. A mező jobb oldalán elhelyezkedő ceruza piktogramra kattintva egy előugró ablakban több további mező kitöltésére nyílik lehetőség. Amennyiben a képzési szintnél az egyéb opciót választja a felhasználó, akkor egy további szabadszöveges mező jelenik meg, amelyben tetszőleges nyelvismereti szintet rögzíthet.

Nyelvismeret rögzítése

Az egyes űrlapokhoz további űrlapok kapcsolódhatnak, ezt egy második szintű menürendszer jelezheti, amelynek füleire, menüpontjaira kattintva a kapcsolódó űrlapokhoz lehet eljutni. A kapcsolódó űrlapok esetében akár mentés nélkül is át lehet lépni az egyik űrlapból a másikba.

Kapcsolódó űrlapok

Előugró ablakok

Az előugró ablakok szolgáltatnak információt a megjelenítésre, de tartalmazhatnak olyan elemeket – funkciógombokat, jelölőnégyzeteket, amelyekkel valamilyen aktivitás kezdeményezhető, illetve találhatóak rajtuk adatok rögzítésére szolgáló mezők is. Jellemzően valamilyen funkciógombra, listaelem kezelésére szolgáló gombra – szerkesztés, másolás, törlés – kattintva az aktuális oldal „elé ugorva” jelennek meg az alkalmazásban, miközben az induló oldal szürke tónusra vált.

Különböző előugró ablakok az alkalmazásban

Információk, tájékoztatás

Az alkalmazásban a leggyakrabban alkalmazott, a felhasználót segítő tájékoztató forma az úgynevezett tooltipek, infobuborékok alkalmazása. Ezek, ha az alkalmazás mezőire mutatnak, akkor a mező megnevezése mellett kis körben megjelenő „i” betűvel kerülnek megjelölésre. Az egérrel a piktogram fölé állva jelenik meg a tájékoztató szöveg.

Funkciógombok fölé állítva az egeret szintén megjelenhetnek infobuborékban elhelyezett tájékoztató szövegek, pl. abban az esetben, ha az adott funkciógomb nem aktív, akkor ennek okáról ilyen formában kaphat tájékoztatást a felhasználó. 

Tooltipek, infobuborékok

Több helyen jelennek meg az alkalmazásban figyelmeztetésre, figyelemfelhívásra használt egyéb piktogramok. Ilyen lehet pl. a sárga, vagy piros háromszögben megjelenő felkiáltójel. Ezek a jelzések megjelenhetnek az egyes listaelemek mellett, de akár menüpontok mellet is. 

Figyelmeztető jelzések, piktogramok

Űrlapokon, listákon megjelenhetnek hosszabb figyelmeztető, tájékoztató szövegek, amelyek megjelenése kapcsolatban állhat az űrlap tartalmával kitöltöttségi állapotával.

Figyelmeztető szöveg a „Dokumentum generálása” előugró ablakon
Egyéb figyelmeztető, tájékoztató szövegek

Címkekezelés

A címkekezelés jelenleg a nagy számú résztvevő, jelentkező közötti keresésben, a jelentkezők, résztvevők szűrésében nyújt segítséget.

A címkéket a résztvevői alapadatokat tartalmazó adatlap „Címkék” mezőjében, és a résztvevői lista alatt elhelyezkedő „Címkék tömeges szerkesztése” gombra kattintva megjelenő előugró ablak megfelelő mezőjében lehet rögzíteni. 

Ahogy a felhasználó elkezdi begépelni a címkét, a már felvitt címkék megjelennek egy legördülő listában. A második betű begépelésekor már csak azok a címkék jelennek meg, amelyek ugyanazzal a két betűvel kezdődnek. Egyre több betűt beírva csökken a listában szereplő címkék száma. Ezzel kiküszöbölhető, hogy egy korábban rögzített címke ismét bekerüljön az alkalmazásba. Egy címke hossza legfeljebb 50 karakter lehet.  

Címke rögzítése a jelentkező, résztvevő alapadatainál

Címkék rögzítése

Címke rögzítése a résztvevői listához kapcsolódóan

A tömeges műveletek segítségével a címkéket egyszerre több résztvevő adatlapján el lehet helyezni, illetve több adatlapról lehet egy műveletben törölni.

A tömeges műveletekre a résztvevői lista alján szereplő „Címke tömeges szerkesztése” gomb szolgál. A felhasználónak először ki kell jelölnie azokat a résztvevőket, akikhez a címkét szeretné kapcsolni, majd a funkciógombra kattintva megjelenik egy előugró ablak. Az előugró ablakon tudja kiválasztani, hogy az ugyanitt rögzített címkékkel milyen műveleteket hajtson végre az alkalmazás. 

Tömeges műveletek címkékkel