Oldalfa
Ugrás a metaadatok végére
Ugrás a metaadatok elejére

A felmentések fogalma és funkciója

A vonatkozó jogszabályok alapján, ha a szakértői bizottság erre javaslatot tesz, az iskola igazgatója mentesti a tanulót egyes tantárgyakból, tantárgyrészekből az értékelés és a minősítés alól. Mentesítheti továbbá a tanórák látogatása alól is indokolt esetben. Az ezekről a mentesítésekről hozott határozatokat, ezek adatait is kezelhetjük a KRÉTA rendszerben.

Tanévek kezelése

Kérjük mindig vegye figyelembe, hogy a felmentések létrehozása, törlése, módosítása mindig abban a tanévben történik, amelyiket korábban kiválasztotta! 

 További információk a tanévek kezeléséről

A KRÉTA rendszerbe adminisztrátori jogkörrel belépve minden esetben automatikusan az aktuális tanév kerül betöltésre. A menüsor fölött található az intézmény azonosító kódja, és rövid neve, valamint ez alatt látható az aktuális tanév. A tanév nevére, vagy a mellette található lenyitás ikonra kattintva kiválaszthatók a rendszerünkben már lezárt korábbi tanévek, illetve itt találjuk meg nyári időszakban a következő tanév előkészítési felületét is. 

Bármelyik tanévet kiválasztva a rendszer minden menüpontjában a kiválasztott tanév adatai lesznek találhatók.

Abból a célból, hogy könnyű legyen megkülönböztetni az aktuális és a következő tanévet, a következő tanévben a KRÉTA rendszer fejlécének a színe eltér az aktuális tanévi színtől.

Tanévek kiválasztása

Kérjük, minden esetben fokozattan ügyeljenek arra, hogy ha több tanévet kezelnek egyszerre, akkor NE! egy böngésző külön lapfülein használjanak több KRÉTA belépést!

Javasoljuk, hogy két különböző böngészőprogramot használjon!

Fontos tudni, hogy a beállítások módosítása mindig csak azt a tanévet érinti, amely ki van választva.

Az alábbiakban - a tanévek kezelésével kapcsolatos - tippeket és trükköket ismertetünk, amelyek segíthetik jobban megérteni a tanévek kezelésének elvét. 


Tippek és trükkök

Ha egy tantárgy oktatása a következő évben megszűnik (pl. kifutó rendszerben), akkor a következő tanév kiválasztása után lehetőségünk van törölni a tantárgyat. Ebben az esetben az aktuális - ill. összes korábbi tanévben - a tantárgy megőrzésre kerül, csak a következő tanévben fog eltűnni a rendszerből.

Ha egy pedagógusnak pl. a besorolási fokozata megváltozik az új tanévben, akkor ezt is kezelhetjük a tanévek váltásával. Ha az aktuális tanévben még "pedagógus I", de következő tanévtől átlép a "pedagógus II" fokozatba, akkor a következő tanév kiválasztása után módosíthatjuk a tanár munkaügyi adatait. Ebben az esetben az aktuális - ill. összes előző tanévben - a pedagógus továbbra az akkori időszaknak megfelelő pedagógus fokozatában marad ( "pedagógus I"), csak az új tanévtől fog megváltozni a besorolási fokozata.

A felmentések adatai

A KRÉTA rendszer a felmentések esetében az alábbi adatokat kezeli:

ADATCSOPORTMEGNEVEZÉSTARTALOMSPECIALITÁSALAPÉRTELMEZÉSLEÍRÁS
FELMENTÉSEK

Tantárgy

A felmentés tantárgyát adhatjuk meg a gombra kattintva lenyíló listából.

KÖTELEZŐ




Tanóra látogatása alóli felmentés

jelölőnégyzet segítségével állíthatjuk be, hogy a tanuló fel van-e mentve a megadott tantárgy tanóráinak látogatása alól vagy sem.



Jelölése esetén a kiválasztott szakórán a tanuló nem jelölhető későnek vagy hiányzónak, ezek a gombok nem jelennek meg sorában.

Értékelés alóli felmentés

jelölőnégyzet segítségével állíthatjuk be, hogy a tanuló fel van-e mentve a megadott tantárgy értékelése alól vagy sem.



Jelölése esetén a kiválasztott szakórán a tanuló nem értékelhető, az értékelésnél a "Felmentett" szó jelenik meg.

Szövegesen értékelhető

jelölőnégyzet segítségével állíthatjuk be, hogy a tanuló értékelhető-e szövegesen a megadott tantárgyból vagy sem.



Jelölése esetén a kiválasztott szakórán a tanuló nem értékelhető érdemjeggyel vagy százalékos módon, csak szöveges módon.

Felmentés okaA felmentés okát adhatjuk meg a szövegdobozban.

KÖTELEZŐ




Kezdete

Megadhatjuk a felmentés kezdő dátumát az ikonra kattintva.





Vége

Megadhatjuk a felmentés befejező dátumát az ikonra kattintva.






Felmentések listája

A felmentések adatait a menüsorból a 'Nyilvántartás' menü 'TANULÓI ADATOK' blokkjának 'Tanulók' menüpontjában, a kiválasztott tanuló adatlapjának 'Felmentések' fülén jeleníthetjük meg.

A listában megjelenített adatmezők

A felmentések listájában a 'Tantárgy', 'Kezdete', 'Vége', 'Tanóra látogatása alóli felmentés', 'Értékelés alóli felmentés', 'Szövegesen értékelhető', 'Felmentés oka' adatok jelennek meg. A fejléc mellett található nyílra kattintva lehet módosítani a felmentések listájának rendezési sorrendjét!

Új felmentések létrehozása

A KRÉTA rendszerben a felmentések létrehozását az alábbi módon lehet végrehajtani:

  1. A menüsorban válasszuk a 'Nyilvántartás' menü 'TANULÓI ADATOK' blokkjának 'Tanulók' menüpontját!
  2. Válasszuk ki azt a tanulót a listából, akinek új felmentést akarunk rögzíteni, a tanulói adatait tartalmazó sor jobb szélén található ikonra kattintva.
  3. A felnyíló ablak bal oldalán található pontok közül válasszuk a 'Felmentése' fület.
  4. Az  nyomógombra kattintva kezdeményezhetjük az új felmentések adatainak megadását!
  5. A felmentések adatait tartalmazó ablakban adjuk meg a felmentések adatait!

  6. Az adatok megadása után a  gombra kattintva lehet elmenteni az adatokat. Abban az esetben, ha valamelyik kötelező adatot nem adtuk meg, akkor a program figyelmeztető üzenetet küld, hogy mely adat/adatok megadása kötelező!
  7. A mentés után a felmentések listáját tartalmazó oldalra lép vissza a program. 

Kötelező adatok megadása

A felmentések adatainál a 'Tantárgy' és a 'Felmentés oka' kötelezően megadandó adatok!

Felmentések

A KRÉTA jelenlegi verziójában csak egy tantárgy adott időszakának összes tanórájára lehet felmentést adni. Abban az esetben, ha egy tanulónak csak bizonyos tanórákról van felmentése (pl. sportköri tagság miatt testnevelés esetében), akkor ezeken az órákon a tanulót ne jelöljék hiányzónak és jelenlevőnek sem (ha a tanóra beírásánál a JELENLÉT gombra kattintunk, akkor leveszi a jelenlét jelölését a program), így a szoftver úgy tárolja, hogy a tanulónak nem kellett részt vennie az adott tanórán.

Részmentesség

Amennyiben a tanulónak egy tantárgyból az értékelés alól részmentessége van, pl. az adott tárgyból írásbeli számonkérés alól felmentve vagy szóbeli számonkérés alól felmentve, akkor a tanuló adatainál a 'Felmentések' fülön a 'Felmentés oka' szövegmezőbe rögzített felmentési információ megjelenik az értékelések felületen a tanuló neve utáni háromszögben.

Felmentések adatainak módosítása

  1. A menüsorban válasszuk a 'Nyilvántartás' menü 'TANULÓI ADATOK' blokkjának 'Tanulók' menüpontját!
  2. Válasszuk ki azt a tanulót a listából, akinek új felmentést akarunk rögzíteni, a tanulói adatait tartalmazó sor jobb szélén található ikonra kattintva.
  3. A felnyíló ablak bal oldalán található pontok közül válasszuk a 'Felmentések' fület.
  4. A felmentések adatait tartalmazó sorok jobb szélén található ikonra kattintva kezdeményezhetjük a kiválasztott felmentés tulajdonságainak módosítását.
  5. A kiválasztott felmentés adatait tartalmazó ablakban módosíthatjuk a felmentés jellemzőit.
  6. Az adatok módosítása után a  gombra kattintva lehet elmenteni a változtatásokat.
  7. A sikeres mentés után a felmentések listáját tartalmazó oldalra lép vissza a program.

Adatok módosításának hatása

A KRÉTA rendszerben az adatok módosításának a legtöbb esetben visszamenőleges hatása van. Ha pl. egy felmentések tantárgyát módosítunk a programban, akkor ennek hatása visszamenőleges lesz, tehát a felmentések korábbi kapcsolatainál is módosulni fognak az adatok.

Felmentések törlése

A KRÉTA rendszerben a tévesen vagy hibásan felvett felmentések törlésére is van lehetőség. Általános szabályként elmondható, hogy biztonsági okokból csak akkor lehet egy elemet törölni, ha nem létezik hozzá kapcsolat, valamint előfordulhat, hogy bizonyos elemek egyáltalán nem törölhetők. A felmentések törlését az alábbi módon lehet végrehajtani:

  1. A menüsorban válasszuk a 'Nyilvántartás' menü 'TANULÓI ADATOK' blokkjának 'Tanulók' menüpontját!
  2. Válasszuk ki azt a tanulót a listából, akinek új felmentést akarunk rögzíteni, a tanulói adatait tartalmazó sor jobb szélén található ikonra kattintva.
  3. A felnyíló ablak bal oldalán található pontok közül válasszuk a 'Felmentések' fület.
  4. A felmentések adatait tartalmazó sorok jobb szélén található  ikonra kattintva kezdeményezhetjük a kiválasztott felmentés törlését!
  5. A törlés előtt egy ablakban megjelenik a törlési folyamat megerősítése!
  6. Az  gombra kattintva lehet megerősíteni a törlést! A  nyomógombra kattintva megszakíthatjuk a törlési folyamatot!
  7. A törlés megerősítése után a program ellenőrzi, hogy az a felmentés törölhető-e? 
  8. Abban az esetben ha a felmentés nem törölhető, akkor egy hibaablakban megjelenik annak az oka, hogy a felmentés miért nem törölhető.
  9. Ha a törlés sikeresen megtörtént, akkor egy üzenetablakban megjelenik a sikeres törlési művelet nyugtázása! 
  10. A sikeres törlés után a felmentések listáját tartalmazó oldalra lép vissza a program.

Törlések érvényessége

Fontos tudni, hogy a KRÉTA rendszerben a törlés mindig a kiválasztott tanévre vonatkozik! Ha pl. egy termet vagy tantárgyat az adott tanévben törlünk, akkor a korábbi tanévekben továbbra is elérhető lesz a rendszerben!