Oldalfa
Ugrás a metaadatok végére
Ugrás a metaadatok elejére

A működési hely fogalma és funkciója

A működési hely az intézmény pontos címe, ahol az intézmény működik. Egy intézménynek több működési helye is lehet, mert több fizikai helyen is működhet.

Tanévek kezelése

Kérjük mindig vegye figyelembe, hogy a működési helyek létrehozása, törlése, módosítása mindig abban a tanévben történik, amelyiket korábban kiválasztotta! 

 További információk a tanévek kezeléséről

A KRÉTA rendszerbe adminisztrátori jogkörrel belépve minden esetben automatikusan az aktuális tanév kerül betöltésre. A menüsor fölött található az intézmény azonosító kódja, és rövid neve, valamint ez alatt látható az aktuális tanév. A tanév nevére, vagy a mellette található lenyitás ikonra kattintva kiválaszthatók a rendszerünkben már lezárt korábbi tanévek, illetve itt találjuk meg nyári időszakban a következő tanév előkészítési felületét is. 

Bármelyik tanévet kiválasztva a rendszer minden menüpontjában a kiválasztott tanév adatai lesznek találhatók.

Abból a célból, hogy könnyű legyen megkülönböztetni az aktuális és a következő tanévet, a következő tanévben a KRÉTA rendszer fejlécének a színe eltér az aktuális tanévi színtől.

Tanévek kiválasztása

Kérjük, minden esetben fokozattan ügyeljenek arra, hogy ha több tanévet kezelnek egyszerre, akkor NE! egy böngésző külön lapfülein használjanak több KRÉTA belépést!

Javasoljuk, hogy két különböző böngészőprogramot használjon!

Fontos tudni, hogy a beállítások módosítása mindig csak azt a tanévet érinti, amely ki van választva.

Az alábbiakban - a tanévek kezelésével kapcsolatos - tippeket és trükköket ismertetünk, amelyek segíthetik jobban megérteni a tanévek kezelésének elvét. 


Tippek és trükkök

Ha egy tantárgy oktatása a következő évben megszűnik (pl. kifutó rendszerben), akkor a következő tanév kiválasztása után lehetőségünk van törölni a tantárgyat. Ebben az esetben az aktuális - ill. összes korábbi tanévben - a tantárgy megőrzésre kerül, csak a következő tanévben fog eltűnni a rendszerből.

Ha egy pedagógusnak pl. a besorolási fokozata megváltozik az új tanévben, akkor ezt is kezelhetjük a tanévek váltásával. Ha az aktuális tanévben még "pedagógus I", de következő tanévtől átlép a "pedagógus II" fokozatba, akkor a következő tanév kiválasztása után módosíthatjuk a tanár munkaügyi adatait. Ebben az esetben az aktuális - ill. összes előző tanévben - a pedagógus továbbra az akkori időszaknak megfelelő pedagógus fokozatában marad ( "pedagógus I"), csak az új tanévtől fog megváltozni a besorolási fokozata.

A működési helyek adatai

A KRÉTA rendszer a működési helyek esetében az alábbi adatokat kezeli:

ADATCSOPORTMEGNEVEZÉSTARTALOMSPECIALITÁSALAPÉRTELMEZÉSLEÍRÁS
ALAPADATOK

Működési hely neve

A működési hely neve tetszőleges.

KÖTELEZŐ

Olyan nevet válasszunk a működési hely nevének, azaz a pontos címnek, mely egyértelműen beazonosítja számunkra az intézmény fizikai helyét.

Működési hely azonosítóA működési hely tetszőleges, rövid neve.


A működési hely azonosítója lehet pl. egy szám is, mely az intézmény fizikai helyeit bizonyos szempont szerint rangsorolja.

Irányítószám

Az irányítószámot kiválaszthatjuk a gombra kattintva a lenyíló listából.

KÖTELEZŐ




Helység név

A helység nevét kiválaszthatjuk a gombra kattintva a lenyíló listából.

KÖTELEZŐ




Közterület név

KÖTELEZŐ




Közterület jellege

A közterület jellegét kiválaszthatjuk a gombra kattintva a lenyíló listából.

KÖTELEZŐ




Házszám

KÖTELEZŐ




Emelet




Ajtó




Telefonszám




Fax




E-mail cím




Működési hely típusa

A működési hely típusát kiválaszthatjuk a gombra kattintva a lenyíló listából.



A működési hely típusát állítsuk székhelyre, ha a vezető munkahelye itt található.

A működési hely típusát állítsuk tagintézményre, ha a tagintézmény-vezető munkahelye itt található.


Működési helyek listája

A működési helyeket a menüsorból a 'Nyilvántartás' menü 'INTÉZMÉNYI ADATOK' blokkjának 'Intézmény' menüpontjával lehet megjeleníteni.

A listában megjelenített adatmezők

A működési helyek listájában a 'Működési hely neve', a 'Működési hely azonosító', a 'Város', a 'Működési hely típusa' jelenik meg. A fejlécben ezekre kattintva lehet módosítani a működési helyek listájának rendezési sorrendjét!

Új működési hely létrehozása

A KRÉTA rendszerben a működési helyek létrehozását az alábbi módon lehet végrehajtani:

  1. A menüsorban válasszuk a 'Nyilvántartás' menü 'INTÉZMÉNYI ADATOK' blokkjának 'Intézmény' menüpontját!
  2. nyomógombra kattintva kezdeményezhetjük az új működési hely adatainak megadását!
  3. A működési helyek adatait tartalmazó ablakban adjuk meg a működési hely adatait!

    Kötelező adatok megadása

    A működési helyek adatainál a 'Működési hely neve', az 'Irányítószám', a 'Helység név', a 'Közterület név', a 'Közterület jellege', a 'Házszám',  adatokat kötelezően meg kell adni!

  4. Az adatok megadása után a gombra kattintva lehet elmenteni az adatokat.

    Abban az esetben, ha valamelyik kötelező adatot nem adtuk meg, akkor a program figyelmeztető üzenetet küld, hogy mely adat/adatok megadása kötelező!

  5. A mentés után a működési helyek listáját tartalmazó oldalra lép vissza a program. 

Működési helyek adatainak módosítása

  1. A menüsorban válasszuk a Nyilvántartás - Intézmény funkciót!
  2. A működési helyek adatait tartalmazó sorok jobb szélén található ikonra kattintva kezdeményezhetjük a kiválasztott működési hely tulajdonságainak módosítását.
  3. A kiválasztott működési hely adatait tartalmazó ablakban módosíthatjuk a működési hely jellemzőit.
  4. Az adatok módosítása után a  gombra kattintva lehet elmenteni a változtatásokat.
  5. A sikeres mentés után a aműködési helyek listáját tartalmazó oldalra lép vissza a program.

Adatok módosításának hatása

A KRÉTA rendszerben az adatok módosításának a legtöbb esetben visszamenőleges hatása van. Ha pl. egy működési hely nevet módosítunk a programban, akkor ennek hatása visszamenőleges lesz, tehát a működési hely korábbi kapcsolatainál is módosulni fognak az adatok.

Több működési hely adatainak együttes módosítása

A KRÉTA rendszerben lehetőség van arra, hogy több működési hely adatait egyidejűleg is módosíthassuk. Ha több működési hely adatát szeretnénk egyszerre módosítani, akkor a működési helyek kijelölése után van erre lehetőségünk. 

Adatok egyidejű módosítása

Az adatok többes módosítása esetén az összes kijelölt működési helyek mindegyikének módosításra kerülnek az adatai, ezért kérjük, hogy a többes módosítást mindig körültekintően használják és a rögzítés előtt győződjenek meg arról, hogy helyesen jelölték ki a megváltozandó elemeket!

Több működési hely adatainak együttes módosítását az alábbi módon lehet végrehajtani:

  1. A menüsorban válasszuk a Nyilvántartás - Intézmény funkciót!
  2. A működési helyek listájában a sorok elején található jelölőnégyzetre  kattintva jelölhetjük ki a módosítandó elemeket!
  3. A módosításhoz kattintsunk a  nyomógombra!
  4. A kiválasztott működési helyek adatait tartalmazó ablakban lehet megváltoztatni a kijelölt elemek tulajdonságait!
  5. Az adatok módosítása után a  gombra kattintva lehet elmenteni a változtatásokat.

  6. A sikeres mentés után a a működési helyek listáját tartalmazó oldalra lép vissza a program.

Tulajdonságok együttes módosíthatósága

A KRÉTA rendszerben nem minden adatot lehet többes módosítással megváltoztatni! A működési helyek nevét - egyediségük miatt - soha nem lehet többes módosítással megváltoztatni!

Működési hely törlése

A KRÉTA rendszerben a tévesen vagy hibásan felvett működési helyek törlésére is van lehetőség. Általános szabályként elmondható, hogy biztonsági okokból csak akkor lehet egy elemet törölni, ha nem létezik hozzá kapcsolat, valamint előfordulhat, hogy bizonyos elemek egyáltalán nem törölhetőek. A működési helyek törlését az alábbi módon lehet végrehajtani:

  1. A menüsorban válasszuk a Nyilvántartás - Intézmény funkciót!
  2. Aműködési helyek adatait tartalmazó sorok jobb szélén található  ikonra kattintva kezdeményezhetjük a kiválasztott működési hely törlését!
  3. A törlés előtt egy ablakban megjelenik a törlési folyamat megerősítése!
  4. Az  gombra kattintva lehet megerősíteni a törlést! A  nyomógombra kattintva megszakíthatjuk a törlési folyamatot!
  5. A törlés megerősítése után a program ellenőrzi, hogy az működési hely törölhető-e? 
  6. Abban az esetben ha aműködési hely nem törölhető, akkor egy hibaablakban megjelenik anak az oka, hogy aműködési hely miért nem törölhető.
  7. Ha a törlés sikeresen megtörtén, akkor egy üzenetablakban megjelenik a sikeres törlési művelet nyugtázása! 
  8. A sikeres törlés után a aműködési helyek listáját tartalmazó oldalra lép vissza a program.

Törlések érvényessége

Fontos tudni, hogy a KRÉTA rendszerben a törlés mindig a kiválasztott tanévre vonatkozik! Ha pl. egy termet vagy tantárgyat az adott tanévben törlünk, akkor a korábbi tanévekben továbbra is elérhető lesz a rendszerben!

Több működési hely egyidejű törlése

Az adatok módosításához hasonlóan a programban lehetőségünk van arra is, hogy több kijelölt elemet egyszerre töröljünk. Több működési hely egyidejű törlése esetén a program minden egyes működési hely esetében külön ellenőrzi, hogy a működési hely törölhető-e a rendszerben. 

Több elem együttes törlése

Az adatok együttes törlése esetén - ha a program egyéb okból nem tiltja valamelyik működési hely törlését, az összes kijelölt működési hely törlésre kerül! Kérjük, hogy több működési hely egyszerre történő törlését mindig körültekintően használják és a rögzítés előtt győződjenek meg arról, hogy helyesen jelölték ki a törlendő elemeket!

Több működési hely egyidejű törlését az alábbi módon lehet végrehajtani a programban:

  1. A menüsorban válasszuk a Nyilvántartás - Intézmény funkciót!
  2. A működési helyek listájában a sorok elején található jelölőnégyzetre kattintva jelölhetjük ki a törlendő elemeket!
  3. A törléshez kattintsunk a  nyomógombra!
  4. A törlés előtt egy ablakban megjelenik a törlési folyamat megerősítése! A program figyelmeztet, hogy csak azok az elemek kerülnek törlésre, amelyekhez nem tartozik adatbázis kapcsolat!
  5. A sikeres törlés esetén a program üzenetet küld, hogy a kijelöltek közül hány elemet sikerült törölni.
  6. A törlés után a aműködési helyek listáját tartalmazó oldalra lép vissza a program.

Működési helyek adatainak és kapcsolatainak megtekintése

A működési helyek adatainak és adatkapcsolatainak megtekintése lehetőséget biztosít, hogy a KRÉTA programban csak olvasási jogosultsággal is megnézhessük a működési helyek adatait, valamint a működési helyek különböző további kapcsolatait. Az adatok megtekintéséhez az alábbi műveleteket kell végrehajtani a programban:

  1. A menüsorban válasszuk a Nyilvántartás - Intézmény funkciót!
  2. Aműködési helyek adatait tartalmazó sorok jobb szélén található  ikonra kattintva kezdeményezhetjük a kiválasztott működési hely adatainak és adatkapcsolatainak megtekintését!
  3. A kijelölt működési hely adatait tartalmazó ablak bal szélén lehet kiválasztani, hogy aműködési hely melyik adatcsoportját vagy kapcsolatait szeretnénk megnézni.
  4. Az ablak bezáráshoz kattintsunk az ablak alján található mégse dombra!

A működési helyek alábbi adatcsoportjait és kapcsolatait lehet megnézni:

ADATCSOPORTTARTALOM

Alapadatok



Működési helyek keresése, szűrése

A KRÉTA rendszerben a listaoldalak bal szélén látható a működési helyek keresésére, szűrésére szolgáló funkciók. A SZŰRÉS szövegre kattintva jeleníthetők meg ill. rejthetők el a működési helyek esetében használható keresési feltételek megadása. A működési helyek adatait tartalmazó listák szűrését az alábbi módon lehet végrehajtani:

  1. Ha a felületen nem láthatók a keresési feltételeket beállítást tartalmazó terület, akkor a  gombra kattintva (a képernyőn gyakran függőlegesen jelenik meg a szöveg) lehet megjeleníteni a szűrési adatmezőket!
  2. Írja be vagy válassza ki a szűrési feltételeket! Ha több mezőt is beállít akkor a keresés eredménye azokat a működési helyek adatait fogja tartalmazni, amelyek az összes kiválasztott feltételnek megfelelnek!
  3. A keresési feltételek után megjelenik a  üzenet, amely arra figyelmeztet, hogy a lista tartalma csak a  gombra kattintva fog frissülni, megváltozni! 
  4. A feltételek beállítása után kattintson a  gombra!
  5. A listában a beállított szűrési feltételeknek megfelelő működési helyek fognak megjelenni

Működési helyek adatainak exportálása

A KRÉTA rendszerben lehetőség van a működési helyek adatainak és adatkapcsolatainak Excel táblázatba történő exportálására. Az exportálás végrehajtásához az alábbi műveleteket kell végrehajtani a programban:

  1. A menüsorban válasszuk a Nyilvántartás - Intézmény funkciót!
  2. A Működési helyek adatainak exportálásához kattintsunk a  gombra!
  3. AMűködési helyek esetében az alábbi adatok exportálására van lehetőség:
  4. Az exportálás után - a böngészőprogram beállításaitól függően - automatikusan letöltődik a kiválasztott Excel táblázat!











  • Címkék nélkül