A Pedagógus Teljesítményértékelő Rendszer (PED TÉR) lehetőséget biztosít az egyes pedagógusokról kérdőívek kitöltésére a szülők és tanulók számára – meghatározott intézménytípusokban.
Bevezetés
A 2024-25-ös tanévben szülői kérdőívek általános iskolában és alapfokú művészetoktatási intézményben tölthetők ki, míg tanulók gimnáziumban, szakgimnáziumban és szakiskolában küldhetnek be kérdőívet a KRÉTA-ban.
A kérdőívek kitöltése a KRÉTA böngészőből megnyitott felületén, anonim módon lehetséges 2025.05.14-től 2025. június 2-ig. A kérdőívek beküldése minden esetben opcionális, és egy szülő vagy tanuló egyazon pedagógusról legfeljebb egy kérdőívet küldhet be.
A kérdőívek elérésnek feltétele, hogy az értékelni kívánt pedagógus a kitöltő tanulónak, illetve szülő gyermekének legalább 1 tanórát megtartott ebben a tanévben a KRÉTA adatai alapján. Emellett az érintett - a fenti öt intézményi feladat valamelyikét ellátó - pedagógusok alkalmazotti profiljában be szükséges állítani, hogy elsődlegesen melyik értékelési szempontrendszer vonatkozik rájuk annak érdekében, hogy a releváns kérdőívet lehessen róluk kitölteni. A beállításról az intézményi adminisztrátorok tájékoztatásra kerülnek.
A gondviselők és tanulók által beküldésre kerülő kérdőívek az értékelt pedagógus, valamint a PED TÉR értékelő vezető jogosultságú felhasználók számára lesznek megtekinthetők a TÉR\Kérdőívek menüpontban. A kérdőívek kitöltési időszakának végén ugyaninnen lesznek letölthetők a beküldött kérdőívek összesítései is.
A kérdőívekben megadott pontszámok csak a pedagógus és az értékelő vezető tájékoztatására szolgálnak, a tanév végi teljesítményértékelésben az értékelő vezető belátása szerint vehetők figyelembe.
A beküldött kérdőívek az értékelt pedagógusok és az értékelő vezetők számára tekinthetők meg a TÉR\Kérdőívek menüpontban.
A kérdőívek a pedagógus neve alá rendezve, többszintű listában jelennek meg. A pedagógus csak a saját kérdőíveit láthatja. Az egyes kérdőívek sorszámmal kerülnek megkülönböztetésre egymástól.
Értékelő vezető nézete a kérdőívek listájában:
Bármely kérdőív sorában a nagyító ikonra kattintással lehetséges megnyitni az adott kérdőív űrlapját, és megtekinteni a benne megadott válaszokat. A kérdőívek szerkesztésére, törlésére nincs lehetőség.
A listázó felületen lesznek elérhetők a kérdőívek összesítései is a kérdőívek beküldési határidejét követően.
Tanulói kérdőív szempontjai (gimnáziumban, szakgimnázium):
- A diákokkal megértő, jó szándékú, emberséges.
- Az órákon rendet tart és szükség szerint fegyelmez.
- Érthetően, jól magyarázza el az összefüggéseket.
- Az osztályban felmerülő konfliktusokat jól kezeli.
- Az órák (a tantárgy sajátosságait figyelembe véve) érdekesek, tanítási módszerei változatosak.
- Gyakran van olyan feladat, amelyet a tanulóknak maguknak kell megoldaniuk, együtt vagy önállóan.
- Rendszeresen használja a digitális eszközöket és tartalmakat.
- Az órákat pontosan kezdjük és fejezzük be.
- Ha felkészültem, nyugodtan megyek be az órára, nem szorongok.
- Ha van az osztályban valaki, aki lemaradt és nem érti a tananyagot, akkor segít neki felzárkózni akár órákon kívül is.
- Viselkedése kiszámítható, nem a pillanatnyi hangulattól függ.
- A házi feladataimat és a munkámat értékeli és ellenőrzi.
- A számonkérések rendszeresek (dolgozat, felelés stb.).
- Az írásbeli beszámolókat, dolgozatokat időben kijavítja.
- Az értékelés igazságos és következetes.
- Az elvárásai egyértelműek.
- Elkíséri a diákokat versenyekre, iskolán kívüli programokra.
- Szabad szöveges visszajelzés.
Szülői kérdőív szempontjai (általános iskola / alapfokú művészeti iskola):
- A pedagógus időben tájékoztatja a szülőket és a tanulókat a programokról, tudnivalókról.
- Gyermekem otthoni tanulását tanácsaival segíti. / Gyermekem otthoni tanulását, gyakorlását tanácsaival segíti.
- A házi feladatokat, gyermekem munkáit rendszeresen ellenőrzi.
- A szülőkkel való kommunikációját az együttműködésre való törekvés jellemzi.
- Értékelése, visszajelzései rendszeresek, a szülő számára is követhetőek.
- Fogadóórán informatív és gyermekem fejlődése szempontjából hasznos tanácsokat ad.
- Szülői kérdésre időben és pontosan reagál.
- Segítségért fordulhatok hozzá a gyermekemet érintő problémákkal kapcsolatban.
- Felismeri a tanuló problémáit, tanulási nehézségeit és képes segítséget nyújtani.
- A rábízott tanulókat versenyekre, iskolán kívüli programokra viszi.
- Úgy érzem, gyermekem folyamatosan, megfelelő ütemben fejlődik (az adott tantárgyból) a pedagógus irányítása mellett.
- Úgy tapasztalom, a pedagógus nem csak a tantárgyi képességek fejlesztésére törekszik, hanem neveli is a gyerekemet.