Oldalfa
Ugrás a metaadatok végére
Ugrás a metaadatok elejére

A tanév rendje tartalmazza az iskolai tanévvel kapcsolatos speciális napokat (első tanítási nap, őszi, téli, tavaszi szünet napjai, munkaszüneti napok, iskolai tanítás nélküli munkanapok, tanítás nélküli pihenőnapok, utolsó tanítási napok). Ezeket egyrészről a rendszer automatikusan feltölti a tanév eleji frissítés során az emberi erőforrások minisztere által elrendelt tanév rendje szerint, másrészről az intézmény veheti fel, mert 

a tanév rendjéről szóló EMMI rendelet alapján

a tanítási évben – a tanítási napokon felül – a nevelőtestület a tanév helyi rendjében meghatározott pedagógiai célra az általános iskolában hat, a nappali oktatás munkarendje szerint működő gimnáziumban, szakközépiskolában és szakiskolában hét, a szakgimnáziumban nyolc munkanapot tanítás nélküli munkanapként használhat fel, amelyből egy tanítás nélküli munkanap programjáról – a nevelőtestület véleményének kikérésével – az iskolai diákönkormányzat jogosult dönteni, egy tanítás nélküli munkanap kizárólag pályaorientációs célra használható fel.

A tanév rendjének meghatározása alapvetően befolyásolhatja az elektronikus napló működését (pl. tanítási szünetre nem lehet tanórát rögzíteni), ezért

ha egy adott napra nem tud az elektronikus naplóban tanórát felvinni, feltétlenül ellenőrizze a tanév rendjét is!

A tanév rendjébe további – az intézményvezető hatáskörébe tartozó – napokat is fel lehet venni, így rögzíteni lehet a rendkívüli tanítási napokat, rendkívüli szüneteket, vagy egyéb naptípusokat is.

A tanév naptárában a tanítási napok és a tanév rendjében szereplő napok automatikusan kerülnek meghatározásra, tehát csak a tanév rendjétől eltérő napokat kell rögzíteni!


Tanévek kezelése

Kérjük mindig vegye figyelembe, hogy a speciális napok létrehozása, törlése, módosítása mindig az aktuális tanévben történik! 

 További információk a tanévek kezeléséről

A KRÉTA rendszerbe adminisztrátori jogkörrel belépve minden esetben automatikusan az aktuális tanév kerül betöltésre. A menüsor fölött található az intézmény azonosító kódja, és rövid neve, valamint ez alatt látható az aktuális tanév. A tanév nevére, vagy a mellette található lenyitás ikonra kattintva kiválaszthatók a rendszerünkben már lezárt korábbi tanévek, illetve itt találjuk meg nyári időszakban a következő tanév előkészítési felületét is. 

Bármelyik tanévet kiválasztva a rendszer minden menüpontjában a kiválasztott tanév adatai lesznek találhatók.

Abból a célból, hogy könnyű legyen megkülönböztetni az aktuális és a következő tanévet, a következő tanévben a KRÉTA rendszer fejlécének a színe eltér az aktuális tanévi színtől.

Tanévek kiválasztása

Kérjük, minden esetben fokozattan ügyeljenek arra, hogy ha több tanévet kezelnek egyszerre, akkor NE! egy böngésző külön lapfülein használjanak több KRÉTA belépést!

Javasoljuk, hogy két különböző böngészőprogramot használjon!

Fontos tudni, hogy a beállítások módosítása mindig csak azt a tanévet érinti, amely ki van választva.

Az alábbiakban - a tanévek kezelésével kapcsolatos - tippeket és trükköket ismertetünk, amelyek segíthetik jobban megérteni a tanévek kezelésének elvét. 


Tippek és trükkök

Ha egy tantárgy oktatása a következő évben megszűnik (pl. kifutó rendszerben), akkor a következő tanév kiválasztása után lehetőségünk van törölni a tantárgyat. Ebben az esetben az aktuális - ill. összes korábbi tanévben - a tantárgy megőrzésre kerül, csak a következő tanévben fog eltűnni a rendszerből.

Ha egy pedagógusnak pl. a besorolási fokozata megváltozik az új tanévben, akkor ezt is kezelhetjük a tanévek váltásával. Ha az aktuális tanévben még "pedagógus I", de következő tanévtől átlép a "pedagógus II" fokozatba, akkor a következő tanév kiválasztása után módosíthatjuk a tanár munkaügyi adatait. Ebben az esetben az aktuális - ill. összes előző tanévben - a pedagógus továbbra az akkori időszaknak megfelelő pedagógus fokozatában marad ( "pedagógus I"), csak az új tanévtől fog megváltozni a besorolási fokozata.

A tanév rendjének adatai

A KRÉTA rendszer a tanév rendje esetén az alábbi adatokat kezeli:

ADATCSOPORTMEGNEVEZÉSTARTALOMSPECIALITÁSALAPÉRTELMEZÉSLEÍRÁS
ALAPADATOKTanévAz aktuális tanév jelenik meg inaktívan.

KÖTELEZŐ

éééé/ééééMindig az aktuális tanévben dolgozunk, ezt nem lehet megváltoztatni.

Dátum

A tanév rendjébe felvenni kívánt nap dátuma, melyet meg tudunk adni az ikonra kattintva, a megjelenő naptárból kiválasztva, vagy felvihetjük manuálisan is az éééé.hh.nn. formátumban.

KÖTELEZŐ




Naptípus

A tanév rendjébe felvenni kívánt nap típusát ki tudjuk választani a gombra kattintva a lenyíló listából.

KÖTELEZŐ




Órarendi nap

A jelölőnégyzet segítségével állíthatjuk be, hogy a tanév rendjébe felvenni kívánt nap órarendi nap vagy sem.



Ha bejelöljük, hogy a tanév rendjébe felvenni kívánt nap órarendi nap , akkor válnak láthatóvá az 'Eltérő órarend szerinti tanítás órarendi napja', az 'Órarendi nap hetirendje', a 'Csengetési rend' elnevezésű adatok.


Eltérő órarend szerinti tanítás órarendi napja

A tanév rendjébe felvenni kívánt napnál kiválaszthatjuk a gombra kattintva a lenyíló listából, hogy a hét melyik napja szerint legyen tanítás azon a napon.





Órarendi nap hetirendje

KÖTELEZŐ

Minden hétenA lenyíló listában a 'Nyilvántartás' menü 'BEÁLLÍTÁSOK' blokkjának 'Adataszótárak' menüpontjában a 'Heti rend típusai' megnevezésű adatszótár típusba felvett elemek jelennek meg.

Csengetési rend




Az intézmény összes osztályára érvényes beállítás

A jelölőnégyzet segítségével állíthatjuk be, hogy a tanév rendjébe felvenni kívánt nap az intézmény összes osztályára érvényes vagy sem.




Megjegyzés
















Tanév rendjének listája

A tanév rendjének listáját a menüsorból a 'Nyilvántartás' menü 'BEÁLLÍTÁSOK' blokkjának 'Tanév rendje' menüpontjával jeleníthetjük meg.

A listában megjelenített adatmezők

A tanév rendjének listájában a 'Tanév', a 'Dátum', a 'Naptípus',  az 'Órarendi nap', az 'Eltérő órarend szerinti tanítás órarendi napja', az 'Órarendi nap hetirendje', a 'Megjegyzés', az 'Osztály/csoport'' jelenik meg. A fejlécben ezekre kattintva lehet módosítani a tanév rendje listájának rendezési sorrendjét!

Új speciális nap felvétele a tanév rendjébe

A KRÉTA rendszerben a speciális nap felvételét az alábbi módon lehet végrehajtani:

  1. A menüsorban válasszuk a 'Nyilvántartás' menü 'BEÁLLÍTÁSOK' blokkjának 'Tanév rendje' menüpontját!
  2. Az  nyomógombra kattintva kezdeményezhetjük a tanév rendjében az új nap felvételét!
  3. A 'Tanévrend felvétele' ablakban adjuk meg az új nap adatait!

    Kötelező adatok megadása

    Az új nap felvételénél a 'Tanév', 'Dátum', 'Naptípus', 'Órarendi nap hetirendje' kötelezően megadandó adatok!

  4. Az adatok megadása után a  gombra kattintva lehet elmenteni az adatokat. Abban az esetben, ha valamelyik kötelező adatot nem adtuk meg, akkor a program figyelmeztető üzenetet küld, hogy mely adat/adatok megadása kötelező!

  5. A mentés után az alkalmazottak listáját tartalmazó oldalra lép vissza a program. 

Alkalmazott adatainak módosítása

  1. A menüsorban válasszuk a 'Nyilvántartás' menü 'OKTATÓI ADATOK' blokkjának 'Alkalmazottak' menüpontját!
  2. Az alkalmazott adatait tartalmazó sor jobb szélén található  ikonra kattintva kezdeményezhetjük az alkalmazott tulajdonságainak módosítását.
  3. A kiválasztott alkalmazott adatait tartalmazó ablakban módosíthatjuk az alkalmazott jellemzőit.
  4. Az adatok módosítása után a  gombra kattintva lehet elmenteni a változtatásokat.
  5. A sikeres mentés után az alkalmazottak listáját tartalmazó oldalra lép vissza a program.

Adatok módosításának hatása

A KRÉTA rendszerben az adatok módosításának a legtöbb esetben visszamenőleges hatása van. Ha pl. egy alkalmazott nevet módosítunk a programban, akkor ennek hatása visszamenőleges lesz, tehát az alkalmazott korábbi kapcsolatainál is módosulni fognak az adatok.

Több alkalmazott adatainak együttes módosítása

A KRÉTA rendszerben lehetőség van arra, hogy több alkalmazott adatait egyidejűleg is módosíthassuk. Ha több alkalmazott adatát szeretnénk egyszerre módosítani, akkor az alkalmazottak kijelölése után van erre lehetőségünk. 

Adatok egyidejű módosítása

Az adatok többes módosítása esetén az összes kijelölt alkalmazott mindegyikének módosításra kerülnek az adatai, ezért kérjük, hogy a többes módosítást mindig körültekintően használják és a rögzítés előtt győződjenek meg arról, hogy helyesen jelölték-e ki a megváltoztatandó elemeket!

Több alkalmazott adatainak együttes módosítását az alábbi módon lehet végrehajtani:

  1. A menüsorban válasszuk a 'Nyilvántartás' menü 'OKTATÓI ADATOK' blokkjának 'Alkalmazottak' menüpontját!
  2. Az alkalmazottak listájában a sorok elején található jelölőnégyzetre  kattintva jelölhetjük ki a módosítandó elemeket!
  3. A módosításhoz kattintsunk a  nyomógombra!
  4. A kiválasztott alkalmazottak adatait tartalmazó ablakban lehet megváltoztatni a kijelölt elemek tulajdonságait!
  5. Az adatok módosítása után a  gombra kattintva lehet elmenteni a változtatásokat.

  6. A sikeres mentés után a az alkalmazottak listáját tartalmazó oldalra lép vissza a program.

Tulajdonságok együttes módosíthatósága

A KRÉTA rendszerben nem minden adatot lehet többes módosítással megváltoztatni! Az alkalmazottak nevét - egyediségük miatt - soha nem lehet többes módosítással megváltoztatni!

Alkalmazott törlése

A KRÉTA rendszerben a tévesen vagy hibásan felvett alkalmazottak törlésére is van lehetőség. Általános szabályként elmondható, hogy biztonsági okokból csak akkor lehet egy elemet törölni, ha nem létezik hozzá kapcsolat, valamint előfordulhat, hogy bizonyos elemek egyáltalán nem törölhetők. Az alkalmazottak törlését az alábbi módon lehet végrehajtani:

  1. A menüsorban válasszuk a 'Nyilvántartás' menü 'OKTATÓI ADATOK' blokkjának 'Alkalmazottak' menüpontját!
  2. Az alkalmazott adatait tartalmazó sor jobb szélén található  ikonra kattintva kezdeményezhetjük a kiválasztott alkalmazott törlését!
  3. A törlés előtt egy ablakban megjelenik a törlési folyamat megerősítése!
  4. Az  gombra kattintva lehet megerősíteni a törlést! A  nyomógombra kattintva megszakíthatjuk a törlési folyamatot!
  5. A törlés megerősítése után a program ellenőrzi, hogy az alkalmazott törölhető-e? 
  6. Abban az esetben, ha az alkalmazott nem törölhető, akkor egy hibaablakban megjelenik annak oka, hogy az alkalmazott miért nem törölhető.
  7. Ha a törlés sikeresen megtörtént, akkor egy üzenetablakban megjelenik a sikeres törlési művelet nyugtázása! 
  8. A sikeres törlés után az alkalmazottak listáját tartalmazó oldalra lép vissza a program.

Törlések érvényessége

Fontos tudni, hogy a KRÉTA rendszerben a törlés mindig a kiválasztott tanévre vonatkozik! Ha pl. egy termet vagy tantárgyat az adott tanévben törlünk, akkor a korábbi tanévekben továbbra is elérhető lesz a rendszerben!

Több alkalmazott egyidejű törlése

Az adatok módosításához hasonlóan a programban lehetőségünk van arra is, hogy több kijelölt elemet egyszerre töröljünk. Több alkalmazott egyidejű törlése esetén a program minden egyes alkalmazott esetében külön ellenőrzi, hogy az alkalmazott törölhető-e a rendszerben. 

Több elem együttes törlése

Az adatok együttes törlése esetén - ha a program egyéb okból nem tiltja valamelyik alkalmazott törlését - az összes kijelölt alkalmazott törlésre kerül! Kérjük, hogy több alkalmazott egyszerre történő törlését mindig körültekintően használják és a rögzítés előtt győződjenek meg arról, hogy helyesen jelölték-e ki a törlendő elemeket!

Több alkalmazott egyidejű törlését az alábbi módon lehet végrehajtani a programban:

  1. A menüsorban válasszuk a 'Nyilvántartás' menü 'OKTATÓI ADATOK' blokkjának 'Alkalmazottak' menüpontját!
  2. Az alkalmazottak listájában a sorok elején található jelölőnégyzetre kattintva jelölhetjük ki a törlendő elemeket!
  3. A törléshez kattintsunk a  nyomógombra!
  4. A törlés előtt egy ablakban megjelenik a törlési folyamat megerősítése! A program figyelmeztet, hogy csak azok az elemek kerülnek törlésre, amelyekhez nem tartozik adatbázis kapcsolat!
  5. A sikeres törlés esetén a program üzenetet küld, hogy a kijelöltek közül hány elemet sikerült törölni.
  6. A törlés után az alkalmazottak listáját tartalmazó oldalra lép vissza a program.

Alkalmazott adatainak és kapcsolatainak megtekintése

Az alkalmazottak adatainak és adatkapcsolatainak megtekintése lehetőséget biztosít, hogy a KRÉTA programban olvasási jogosultsággal is megnézhessük az alkalmazottak adatait, valamint az alkalmazottak különböző további kapcsolatait. Az adatok megtekintéséhez az alábbi műveleteket kell végrehajtani a programban:

  1. A menüsorban válasszuk a 'Nyilvántartás' menü 'OKTATÓI ADATOK' blokkjának 'Alkalmazottak' menüpontját!
  2. Az alkalmazott adatait tartalmazó sorok jobb szélén található  ikonra kattintva kezdeményezhetjük a kiválasztott alkalmazott adatainak és adatkapcsolatainak megtekintését!
  3. A kijelölt alkalmazott adatait tartalmazó ablak bal szélén lehet kiválasztani, hogy az alkalmazott mely adatcsoportjait vagy kapcsolatait szeretnénk megnézni.
  4. Az ablak bezárásához kattintsunk az ablak alján található gombra!

Az alkalmazottak alábbi adatcsoportjait és kapcsolatait lehet megnézni:

ADATCSOPORT

Alapadatok

Elérhetőségek
Foglalkozások
Órarendi órák
Tanmenetek
Megtartott tanórák
Értékelés
Pedagógus-életpályamodell
Eszközök
További munkaügyi adatok

Alkalmazottak keresése, szűrése

A KRÉTA rendszerben a listaoldalak bal szélén láthatók az alkalmazottak keresésére, szűrésére szolgáló funkciók. A gombra kattintva jeleníthetők meg ill. rejthetők el az alkalmazottak esetében használható keresési feltételek megadása. Az alkalmazottak adatait tartalmazó listák szűrését az alábbi módon lehet végrehajtani:

  1. Ha a felületen nem látható a keresési feltételek beállítását tartalmazó terület, akkor a  gombra kattintva (a képernyőn gyakran függőlegesen jelenik meg a szöveg) lehet megjeleníteni a szűrési adatmezőket!
  2. Írjuk be vagy válasszuk ki a szűrési feltételeket! Ha több mezőt is beállítunk, akkor a keresés eredménye azon alkalmazottak adatait fogja tartalmazni, amelyek az összes kiválasztott feltételnek megfelelnek!
  3. A keresési feltételek után megjelenik a  üzenet, amely arra figyelmeztet, hogy a lista tartalma csak a  gombra kattintva fog frissülni, megváltozni! 
  4. A feltételek beállítása után kattintsunk a  gombra!
  5. A listában a beállított szűrési feltételeknek megfelelő alkalmazottak fognak megjelenni.

Alkalmazottak adatainak exportálása

A KRÉTA rendszerben lehetőség van az alkalmazottak adatainak és adatkapcsolatainak Excel táblázatba történő exportálására. Az exportálás végrehajtásához az alábbi műveleteket kell végrehajtani a programban:

  1. A menüsorban válasszuk a 'Nyilvántartás' menü 'OKTATÓI ADATOK' blokkjának 'Alkalmazottak' menüpontját!
  2. Az alkalmazottak adatainak exportálásához kattintsunk a  gombra!
  3. Az alkalmazottak esetében az alábbi adatok exportálására van lehetőség:
  4. Az exportálás után - a böngészőprogram beállításaitól függően - automatikusan letöltődik a kiválasztott Excel táblázat!











  • Címkék nélkül